понедељак, 13. мај 2013.

The Perks of being a Wallflower - režija: Stephen Chbosky (2012)






Ko misli da je mator za tinejdžerske filmove, neka odmah okrene drugu stranu. A vi ostali, koji ste onomad, osamdesetih, uživali u filmovima poput „Ne možeš mi kupiti ljubav“ Stiva Raša ili „Zaljubljeni Lukas“ Dejvida Selcera, zatim devedesetih u filmovima "Stvarnost boli" Bena Stilera i delima Kameruna Kroua koji je u žanr omladinske melodrame uveo indie estetiku, kao i skorašnjeg revizionističkog dela „Adventureland“ Grega Motole, zasigurno ćete uživati i u filmu Stivena Čboskija (nisam siguran kako se izgovara njegovo prezime Chbosky) “The Perks of being a Wallflower”. Stiven (Chbosky) je svoj roman, adaptirao u scenario i režirao film koji je po mišljenju mnogih filmofila dostigao kvalitet bestselera koji u američkim knjižarama i bibliotekama stoji odmah kraj Selindžerovog “Lovca u žitu”. Ovakvo poređenje nije slučajno jer glavni lik u priči, Čarli, kojeg ubedljivo tumači Logan Lerman, neodoljivo podseća na Selindžerovog Holdena Kolfilda. Zato je u samom startu ovaj film delovao obećavajuće, a do samog kraja, uz par zanemarljivih rupica, opravdao tradiciju žanra i breme svih omaža koje u sebi nosi.


Čarli je usamljeni i neprilagođeni tinejdžer, koji pokušava da se navikne na prelazak iz osnovne u srednju školu, i činjenicu da mu se jedini prijatelj tog leta ubio. Emotivan i pametan, zaljubljen u književnost, starmali i pomalo nespretan, Čarli pokušava da se socijalizuje i pronađe nekoga ko bi mu mogao biti prijatelj. Igrom slučaja upoznaje ekscentričnog Patrika (sjajni Ezra Miler) i njegovu polusestru Sem (odlična Ema Votson) koji ga uvode u njihov kružok umetnički nastrojenih tinejdžera koji će Čarliju omogućiti da ponovo krene u potragu za samim sobom i suoči se sa punim koferom frustracija koje vuče još iz detinjstva. Tu je i profesor književnosti Mr. Anderson (uvek fantastični Pol Rud) koji će Čarlija tokom cele godine snabdevati obaveznom lektirom. Čarli počinje da istražuje svoje granice, kako pubertetske seksualnosti i upotrebe lakih droga, tako i emotivne usredsređenosti usled probuđene prve ljubavi. Celu priču prati odličan soundtrack i u pravim trenucima smenjuje se pesme bendova The Smiths, Galaxie 500, Sonic Youth, New Order, XTC, David Bowie-a. 

Čarli je ovde, zaista, pomalo svako od vas. Vratiće vas u vremena kada ste i sami proživljavali slične stvari. Kada ste patili i kroz patnju se učili životu. Na momente će vas nasmejati, na momente raznežiti, ali isto tako i duboko dirnuti jer film u sebi krije i jednu snažnu notu verterovske tuge. Na kraju ćete sigurno zapevati – We can be Heroes, just for one day. Odličan film. Proverite, svakako.

12 коментара:

  1. Odličan film, pogledao pre nekoliko nedelja, od trećeg minuta pristao otvorenog srca da briljantan soundrack i način tranžiranja teme manipulišu mnome kao gledaocem sve do kraja filma, čak i kada reditelj to čini zahvatima koji su u nekim trenucima toliko naivni da je jasno da iza njih stoji isključivo - iskrenost.
    Hvala ti što si pisao o ovom filmu! :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Merio sam ga par meseci i tek ga za vikend odgledah. Zaista prijatno iskustvo. :)

      Избриши
  2. odličan film. jedan od boljih koje sam gledao u poslednje vreme (skoro skroz batalio ove godine). svideo mi se i swingers http://www.imdb.com/title/tt0117802/, malo su mi ipak bliže devedesete.

    a na apostola sam odlepio http://www.imdb.com/title/tt0118632/

    m

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Mare, bojao sam se da ćeš reći da ti je fejk kao Juno :) i moram priznati da sam se iznenadio.

      Hvala ti na ovim preporukama. Nisam gledao ni Swingers ni Apostola. Dag Liman i Robert Dival, pa to se obavezno overava. :)

      Избриши
    2. hahaha, džuno je bio i ostao ideološka trešina, na "perks" sam se skoro rasplakao u jednom momentu.

      Избриши
    3. Mene je Juno poprilično ostavio ravnodušnim, ali je Majkl Cera briljantan u ulozi onog malog šumeljivka.

      Избриши
    4. nisam se bavio pojedinostima, hejtovao sam ga u celini :) uostalom, ni ti nisi pomenuo taj film za uporedjivanje sa perks, nego superiorni adventureland, u kome nema tih subliminalnih poruka.

      Избриши
  3. nikad matora za dobar teen muvi i dobar crtani!mislim da cu i s devedeset, ako me oci budu sluzile gledati filmove!
    hvala na preporuci.
    Engleski "Albatross" (http://www.imdb.com/title/tt1541149/?ref_=sr_1)je sasvim solidan i sweet,mada mozda je vise feminem, ako je moguce da delimo filmove po polovima.
    ja sam jos uvek u nekom dark mudu, Lov me je poslednji odusevio i toplo ga preporucujem!
    :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ana, ako već voliš britanske ovog žanra preporučujem ti "Starter for 10" - skroz je ok.
      Glede dark raspoloženja mislila si na onaj danski "The Hunt"? Ako je taj čuo sam brojne pohvale.Gledaćemo...pozdrav :)

      Избриши
  4. da da, taj danski:)
    odgledala sma juce wallflower, i podrzavam tvoju recenziju!
    pogotovo mi je drago sto se konacno pojavio neki film koji malo vise se bavi "haosom" koji definitivno postoji u glavi svakog mladog coveka, po pitanju ljubavi, prijateljstva, porodice...uopste zivota.
    i tako mi se urezala ona da prihvatamo ljubav koju mislimo da zasluzujemo!
    hvala na preporuci.
    pozz:)

    ОдговориИзбриши
  5. Bicu kratak:¨We accept the love we think we deserve.¨
    Ezra neodoljiv,Emma heartbreaking,film kakav bih ja snimio ili se nasao u njemu...pozdrav Jorgoslovci!

    ОдговориИзбриши
  6. Bravo za citat! Tu se krije poetika samog filma.

    ОдговориИзбриши