Danas, kada evropski film u pravom smislu te reči više ne postoji, stiče se
utisak da su klasici poput Felinijevog „Osam i po“ još više dobili na vrednosti.
Ovakve i slične hipoteze, mogle bi u budućnosti inicirati pripremu terena za
jedan kvalitetan dijalog u kojem bi se od strane stručne i nekorumpirane
umetničke elite došlo do odgovora na pitanje dokle je stigao i kuda ide
savremeni evropski film, a samim tim i srpski film. Imajući u vidu lokalno prepucavanje dvojice politički korektnih filmskih reditelja koji su uvek bili daleko od
ozbiljnog autorstva, sa žaljenjem konstatujem da stečajni postupak nad kulturom
u Srbiji još uvek nije okončan i još uvek se nalazimo u blatu primitivizma i
bunila krize identiteta. No to je neka druga priča kojom će se možda baviti pozvaniji
ljudi. Mi ćemo se danas prisetiti najcenjenijeg filma Federika Felinija koji je
ostavio veliki trag u kinematografiji i uticao na brojne filmske autore. Kako
na Skorsezea, Alena i Altmana, tako na Tornatorea i Sokurova, pa i Kusturicu. Sam
početak filma ukazuje da je u pitanju klasik koji je svoj uticaj proširio i na pop
kulturu. Džejk Skot je inspiraciju za čuveni spot Everybody Hurts grupe R.E.M. našao
u uvodnoj sceni ovog filma.
“Osam i po” je priča o reditelju
Gvidu (Marčelo Mastrojani) koji treba da otpočne snimanje filma, ali ima
kreativnu blokadu i počinje da preispituje sebe, svoj život i žene koje voli. Mnogi se slažu da je u pitanju autobiografska
priča jer je Felini bio poznat kao čovek sklon depresiji i čestim stvaralačkim
krizama. Film obrađuje portret čoveka koji očajnički pokušava da spoji telesnu i
duhovnu stranu svoje prirode, ljubavnicu i suprugu, komercijalno i umetničko. S
vremena na vreme u toku dnevnih snoviđenja pohodi ga žena-san koja je ujedno autorova
muza, zavodljiva i nasmejana Klaudija (Klaudija Kardinale). Njena neuhvatljivost
kod Gvida rađa još veće očajanje.
Što se tiče same dramaturgije, tema
je obrađena bez posebnog zapleta i raspleta, bez linearne dramaturške strukture
što je mnoge ljubitelje jasno definisanih dramaturških pravila odbilo od ovog
dela. Radnja ne napreduje akcijom glavnog junaka, već je sve podređeno kontemplaciji.
Kriza i ličnost glavnog junaka opisuju se asocijativnim putem, snovima, željama.
Snoliki povratak u detinjstvo, frustracije iz katoličke škole, emotivne ucene
roditelja, miris žena, čine ovo delo metafilmom kojim su se ozbiljno bavili i intelektualci
iz oblasti psihologije.
Svaki kadar u filmu je pažljivo
osmišljen i doveden do samog savršenstva. Ceo vizuelni ugođaj upotpunjuje
muzika koju je komponovao Nino Rota uz dodatak Rosinija, Čajkovskog i Vagnera. Fenomenalni Marčelo Mastrojani, Felinijev
alter-ego, kao i prelepa Anuk Eme, svojim stajlingom razotkrivaju eklektičnost,
odnosno neoriginalnost današnje hipsterske mode koja je svoju
inspiraciju jednim delom ponašla u izgledu velikih filmskih zvezda iz
Felinijevih i Antonionijevih klasika iz šezdesetih.
Ovakvi filmovi me s vremena na vreme podsete kako izgleda
pravo umetničko delo. Iz perspektive današnje ponude lažnih evropskih šok
proizvoda koji se prave pod pokroviteljstvom raznoraznih fondova, “Osam i po”
izgleda kao spomenik i svedočanstvo o vremenu kada je umetnost još uvek bila živa
i slobodna.
meni je ovo jedan od boljih njegovih filmova.
ОдговориИзбришиposle la strade.
La strada i Amarkord su mi draži jer su emotivniji, a samim tim i komunikativniji. Osam i po mu dođe kao neki intelektualni gorostas. Mada, možda se meni sve to samo učinilo, jer sam poprilično tanak sa poznavanjem Jungovog i Frojdovog učenja.
ИзбришиKad sam gledao Amarkord, kao da sam gledao bilo koje malo mesto u Srbiji, ona scena sa prekookeanskim brodom, i stanovnicima koji idu da ga dočekaju da prodje kraj njih. Sjajni su mu i grad žena i brod i dalje plovi. A što se prepucavanja tiče, čitao, opet ne bih rekao da je sve crno što se evropskog filma tiče, ima tu dosta prostora da se sazna za neke mlade i nepoznate reditelje :)
ОдговориИзбришиAko nisi video, bio je u Politici tekst prošle nedelje o iranskom filmu, Puriša pisao:
http://www.politika.rs/rubrike/Pogledi-sa-strane/Peti-minut-totala.lt.html
Azijati su preuzeli palicu. Evropa je u krizi, kao uostalom i američki film. Poslednji veliki evropski reditelj je Pedro Almodovar. Posle njega se nije desilo ništa tako značajno, bar što se mene tiče. Trir i Haneke su ok, ali u njihovim filmovima nema magije. Sećaš se koliko su nekada Francuzi i Italijani bili značajni u svetu filma, a kako danas nemaju velike autore. Desi se ponekad neki zanimljiv film, ali mnogo toga fali.
ОдговориИзбришиJa tu imam svojih favorita poput Saure sto se evrope tice :)
ОдговориИзбришиFon Trir jeste genijalan, ali je daleko od zivota onakko kako su ga videli i Felini i francuski novi talas.
Jel znas za freakyflicks :)? Prati tu, mozda naleti nesto sto ne znas da postoji, prava blaga tamo iskrsavaju, samo treba vremena za gledanje. Nazalost smorili su malo vise sa temama o sjebanosti drustva, nigde radosti zivota, samo mrznja, nasilje, seks. U poslednje vreme mi je favorit Pavel Lungin, imas na ruskim torentima neverovatnih stvari, pa ako imas vremena da kopas :)
Hvala ti. Videcu sta tu ima. Lunginov Ostrov je remek delo ali dalje nisam išao. ;)
ИзбришиKrasni komformizam. Mastrojani kao alter ego maestra. Pisao sam o tome vec na Feliniju i Beroluciju.
ОдговориИзбриши