Savremeni španski film nam je devedesetih
godina, kada smo bili pod sankcijama, omogućio najbolji pogled sa prozora kroz koji smo mogli videti Evropu i sve ono zanimljivo što se tada dešavalo u njoj.
Dobro, možda malo preterujem jer smo imali i video klubove sa uvek svežim piratskim
kasetama holivudskih hitova i evropskih art-filmova, ali Španci su se davali u
bioskopima i to je bilo ono što nam je ostavljalo nadu i davalo utisak da nas nisu baš svi odbacili
i zaboravili. Tako smo otkrili Pedra Almodovara, Bigasa Lunu, Fernanda Truebu,
Raj Lorigu, kao i druge španske autore od kojih su danas mnogi postali klasici.
Aleks de la Iglesija je od početka svoje karijere, pa do svog najnovijeg filma,
bio i ostao “l'enfant terrible” savremenog španskog filma. Moj prvi susret sa ovim autorom desio se
preko filma Sudnji dan koji je iznedrio jednu vrstu brutalno dobrog i
inteligentnog humora kakav do tada nije viđen u evropskom žanrovskom filmu. Kasnije
sam se potrudio da pogledam i druge filmove koje snimio, ali priznajem da još
uvek nisam odgledao sve.
Njegov najnoviji film Veštičarke i bičarke
kojim je otvoren ovogodišnji Festival španskog filma u DKC-u je još jedno delo
koje ima prepoznatljiv de la Iglesijin rukopis. Hoze (Hugo Silva) i Antonio
(Mario Kasas) su žrtve velike ekonomske krize. Obojica su ostali bez posla. Jedan
je razveden i plaća alimentaciju, drugi je indisponiran jer mu je devojka
uspešna advokatica koja svakog dana očekuje da je po povratku kući sačeka ručak
na stolu. Posle komične pljačke, u kojem su učestvovala još dva patuljka i
Hozeovo maloletno dete, kreće jurnjava bez prestanka. Bežeći od policije,
zajedno sa kidnapovanim taksistom i njegovim klijentom, zaglavljuju u mračnoj šumi
Navare u gradu Zugaramurdi, u kojem živi pleme žena-veštica (Karmen Maura, Karolina
Beng, Santjago Segura) koje se hrani muškim mesom.
U Sudnjem danu Iglesija koristi horor kao obrazac za metafizičko preispitivanje religije, dok je u Vešticama i bičarkama crna horor-komedija obrazac za preispitivanje muško ženskih odnosa, radikalnog feminizma i zatupastog falocentrizma. U svakom slučaju sve je to neverovatno bizarno, duhovito, politički nekorektno i nadasve zabavno. Dobar razlog za odlazak u bioskop.
U Sudnjem danu Iglesija koristi horor kao obrazac za metafizičko preispitivanje religije, dok je u Vešticama i bičarkama crna horor-komedija obrazac za preispitivanje muško ženskih odnosa, radikalnog feminizma i zatupastog falocentrizma. U svakom slučaju sve je to neverovatno bizarno, duhovito, politički nekorektno i nadasve zabavno. Dobar razlog za odlazak u bioskop.
Aleks de la Iglesija je autor koji nam može
poslužiti kao primer, na osnovu kojeg se može videti konstruktivan uticaj holivudskog
na evropsko, i da jedno, nužno ne isključuje drugo. Prepoznaćete uticaj i povratnu reakciju kojom želi da komunicira sa Dejvidom
Linčom, Kventinom Tarantinom i Piterom
Džeksonom. Kakav je ishod te komunikacije, proverićete sami.
Od cetvrtka ide u DKCu, planiram da ga pogledam. Gledao si prethodni, Kako sreca hoce / La chispa de la vida? Prava je farsa, u momentima mi je bio presmesan a u drugim kao namerno pretvaranje u sapunicu, sama gluma, kao i kamera su bili takvi..Ostala sam zbunjena do kraja :)
ОдговориИзбришиTek sada vidim ovaj komentar. Oprostićeš mi na nemarnosti prema jednom jako bitnom čitatelju Jorgoslovlja?:)
ИзбришиGledao sam Kako sreća hoće i bio mi je veoma zanimljv. Jedini njegov film koji mi se nije dopao, a gledao sam ga u pokojnom bioskopu Balkan te godine kada se pojavio, je Perdita Durango. Možda bih sada mogao promeniti mišljenje?