Deni Kolins – režija: Dan Fogelman (SAD) 2015
Deni Kolins (Al Paćino) je ostarela pop zvezda koja nikada nije
ostvarila svoje umetničke ambicije. Želeo je da postane Lenon, a
pretvorio se u parodiju Toma Džonsa i Bilija Džoela, izvodeći
retardirane hitiće sredovečnim tetkama i pomahnitalim gospođama iz
šezdesetih. Svestan svog umetničkog poraza, Deni utehu nalazi u kokainu,
alkoholu i mlađim devojkama. Kada mu menadžer Frenk (Kristofer Plamer)
za rođendan pokloni zagubljeno pismo staro 40 godina koje mu je lično
poslao Džon Lenon, Deni pakuje kofer i odlazi u hotel u blizini Nju
Džersija. Navedenu destinaciju izabrao je zato što tamo živi njegov sin
(Bobi Kanavel) sa suprugom (Dženifer Garner) i ćerkicom. Svestan
činjenice da je bio loš otac, Deni želi iskupljenje i priliku da postane
makar dobar deda. Usput upoznaje Meri Sinkler (Anet Bening), šeficu
hotela, prema kojoj počinje da oseća izvesnu blagonaklonost.
Sve ovo kao kratki prikaz zvuči zanimljivo, ali na samom “terenu“
dobili smo nešto što ne odgovara očekivanom. Kada pogledate bilo koju
novu holivudsku melodramu-dramu, lako dođete do zaključka da su prošla
vremena kada su se snimali filmovi kakav je recimo film Tender Mercies
(1983) Brusa Beresforda. Pitate se, možda, zašto mi je na pamet pao baš
ovaj film, ali poređenje se nekako spontano nametnulo. To je takođe
film o iskupljenju u kojem je glavni lik muzičar i sadrži sve ono što
film Deni Kolins ne sadrži. Glavni lik je površan, bez temelja i čvrste
dramaturgije, izgleda kao maketa koja nikada nije postala građevina.
Nedostaje mu šarma, uverljivosti, inteligencije i dobre muzike. Još
jedan mediokritetski komad koji će zaseniti samo ocvale obožavateljke
davno klonulog Paćina. Zaista šteta, jer ovo je mogao da bude dobar
film.
Ocena: (**/***) 2/3
***** remek delo
**** odličan
*** ok
** gledljivo
* katastrofa
Mrtvi – režija: Džon Hjuston (SAD) 1987
Džon Hjuston je 1987. godine snimio svoje testamentarno remek-delo
prema priči Džemsa Džojsa. Simbolično je to što se ovim filmom vratio
irskim korenima gde se živopisni Džon Hjuston susreće sa predosećanjem
smrti, i to kroz jednu od najdirljivijih priča svetske književnosti.
Inače, Hjuston je uz Orsona Velsa i Nikolasa Reja, čitav život tragao za
nekim drugim Holivudom, često van Holivuda, i s vremena na vreme je
uspevao da ga pronađe. Vels i Rej nisu imali toliko sreće.
Ovaj kamerni film ozbiljno je filozofsko umetničko delo u kojem je
“stajalište autora jednako stajalištu junaka, a stajalište junaka
jednako identično sa stajalištem gledaoca i zato se kamera uopšte ne
pomera, dok se izmena planova vrši škrto.“ (Bogdan Tirnanić) Sve se
dešava 1904. godine, u toku jedne hladne dablinske večeri, na godišnjoj
zabavi kod starijih gospođica Morkan. Muž Gabrijel (Donald Meken) i žena
Greta (Anđelika Hjuston) posle uobičajene godišnje zabave na kojoj su
stalni gosti, dolaze do nekih bolnih životnih spoznaja.
Poput Danila Kiša u Enciklopediji mrtvih, Hjuston predoseća
kraj i ispisuje ga gospodski, na jedan veličanstven i magičan način –
baš onako kako se završava i Džojsova priča : „….sneg pada u čitavoj
Irskoj. Pada na svaki delić tmurne centralne ravnice, na ogolela brda,
lagano pada i na močvaru Alen, i još dalje, na zapadu, zavejava mračne
buntovne talase Šenona. Veje i po svakom deliću pustog crkvenog roblja
na brežuljku gde je Majkl Fjuri pokopan. Debeli nanosi leže po nagnutim
krstačama i nadgrobnim spomenicima, po šiljcima na maloj kapiji, po
ogolelom trnju. I dok je slušao kako tiho kroz vaseljenu pada sneg,
čitavo njegovo biće se rasplinjavalo, i tiho je padao sneg, kao što tiho
dođe poslednji čas, na sve što živi i na mrtve.“
Ocena: (*****) 5
Invazija kradljivaca tela – režija: Filip Kaufman (SAD) 1978
Invasion of Body Snatchers spada u one filmove zbog kojih
čovek zavoli bioskop i sedmu umetnost uopšte. SF-horor snimljen prema
literarnom predlošku Džeka Finija doživeo je četiri ekranizacije do
sada: Zigelov original iz pedesetih, Kaufmanov iz sedamdesetih, Ferarin
iz devedesetih i Hiršbigelov iz dvehiljaditih. Lično mi je najdraži
Kaufmanov rimejk i zato ga ovom prilikom posebno izdvajam.
U pitanju je priča o semenu koje stiže iz svemira i na Zemlji buja u
čaure unutar kojih rastu savršeni, bezosećajni dvojnici ljudi koji će
zameniti “originale“ i na taj način porobiti svet. Radnja se odvija u
San Francisku, nekadašnjem epicentru hipi revolucije, što je polazna
osnova za ažuriranje hladnoratovskog podteksta iz originala. Naime, u
Zigelovom filmu kradljivci tela bili su metafora za komuniste, dok je
Kaufman lamentirao nad propašču šezdesetih i ideala koje je ta
generacija izdala. Kradljivci tela su sam sistem koji je uspavao
bejbi-bum generaciju. Glavne uloge igraju Donald Saterlend, Bruk Adams,
Džef Goldblum, a u filmu se, pored drugih glumačkih vedeta žanrovskog
filma sedamdesetih, pojavljuju i reditelj Don Zigel i glumac Kevin
Mekarti, čime je Kaufman izrazio svoje poštovanje prema originalnoj
verziji.
Ocena: (*****) 5
Hjuston je veliki filmadzija. Iz doba dok je Bog (bog) jos setao po Holivudu. Jedan od autora koji su pravili ozbiljne komercijalne filmove, sto danas izgleda kao nemoguca misija. Sto zbog potpuno ubijenog ukusa publike, sto zbog strucnjaka sa marketinske spotove koji su prebaceni na film. Pacino je, kao i cijela njegova genracija, poceo kao talentovani buntovnik, a zavrsava kao mačo - karikatura. Sto se tice "Invazije", to je cista mtafora i sasmo je uslovno SF film. Uostalom, Zemljani vjerovatno ne postoje, pa je besmisleno da se ljudi kite lažnim identitetom, kad su i sami (naučna) fantastika.
ОдговориИзбриши