Kada je veliki američki
reditelj Daglas Sirk davne 1959. godine snimio svoje remek delo “Imitacija
života”, nije ni sanjao da će scena sahrane dadilje Eni Džonson i opela
izvedenog magičnim glasom Mahalaje Džekson, u očima mnogih ljudi po prvi put
oblikovati vizuelni doživljaj gospela. Tako su mi makar pričali oni stariji,
što sede kraj vatre, piju rakiju i motaju duvan. Kako sam spadao u one mlađe,
čini mi se da sam se sa gospelom i ja susreo kroz neke filmove, ali one iz
sedamdesetih-osamdesetih. (Daglasa Sirka sam odgledao znatno kasnije i to po
preporuci Fasbindera). Mislim da je na prvu loptu usledila zaljubljenost u
crnačku muziku i svega što je dolazilo iz delte Misisipija i sa okrutnih polja
pamuka. Malo kasnije spoznah i soul, pa preko soula lepotu življenja. Jedan od
tih soul sastava, koji su bili obavezni na svakoj ozbiljnijoj kompilaciji,
zvali su se “The Staple Singers”. Porodična
manufaktura koju je predvodio otac Roubak Pops Stejpls sa svojom decom
Pervisom, Mevis, Ivon i Kleotom. U to vreme, početkom sedamdesetih, mali Džef
Tvidi (The Wilco) je zajedno sa Alanom Sparhoukom (Low) piškio u pesku pevajući
Jenki Dudl Dendi, i niko od njih dvojice nije ni sanjao da će jednog dana imati
bilo kakve veze sa dotičnom gospel soul divom. Srećom, bog spaja talentovane
ljude pa su se tako pre par godina sreli Džef i Mevis, baš onako kako su se sreli
Džek Vajt i Loreta Lin, Den Oerbak i Dr. Džon. To su definitivno bili dirljivi
susreti koji su pokrenuli neverovatnu kreativnu energiju što dokazuju ploče
koje su nastale spojem ovih umetnika.
Džef
Tvidi je 2010. producirao album Mevis Stejpls “You Are Not Alone”, dok nam ove godine albumom “One True Vine” potvrđuju
da su se baš dobro skapirali. U pitanju je album koji broji deset odličnih
pesama od kojih nekoliko odličnih covera. Album otvara sjajna stvar “Holy Ghost”
obrada grupe Low (meni mnogo bolje od originala), potom sledi osrednja pesma “Every
Step” koju je komponovao Džef Tvidi, zatim "Can You Get to That” obrada
velikog hita grupe Funkadelic sa njihovog albuma “Maggot Brain”, posle toga
sledi savršena pesma koja se zove “Jesus Wept” a koju potpisuje Džef Tvidi, i do
samog kraja sve sami biseri, što od gospel tradicionala, što od drugih autora
poput Nika Loua, tate Roubaka sa Tvidijevom završnicom “One True Vine” po kojoj
je ceo album dobio ime.
U ova današnja vremena kada na ceni više nisu dobri
tamburaši, snaše i salaši, ovakvi albumi mu dođu kao nekakav incident. Srećom pa
postoje ljudi koji su spremni da brane ovakve vrednosti i čuvaju ih od
zaborava. Trudiću se da budem jedan od čuvara, a vi ne zamerite, ako vam je
dosadno ubacite drugi disk ili promenite ploču.
Priznajem, nisam preslušao njihovu prethodnu kolaboraciju, ali mi je ovaj album napunio dušu i uši taman kako volim.
ОдговориИзбришиDobar je i prethodni, ali bio sam tada u nekom drugom muzičkom raspoloženju, tako da mi je samo proleteo kroz uši. Ovih dana slušam i Betty LaVette koja izmamljuje sličnu emociju, pogotovu sa Waitsovom obradom.
ОдговориИзбришиAlbum Betty LaVette je čudo! Kad budeš u prilici, obrati pažnju na tipa koji se zove William Tyler, zanimljivo.
ОдговориИзбришиTip je iz Lambchopa. Proverićemo kakav je solo.
Избриши