Pročitao sam pre par dana u
novinama da je život novog pape Franje najverovatnije na meti italijanske mafije, i to moćnog klana Ndrangete.
Učio sam nešto o tome na fakultetu, kroz opcioni predmet o krivičnopravnim
aspektima organizovanog kriminala. Ndrangeta je poznata kalibrijska mafija koja
se razlikuje od Koza nostre. Osnovani su kao reakcija na ujedinjenje Italije,
sastavljeni su od izuzetno zatvorenih klanova koji praktikuju endogamiju, a
njihova najzanimljivija specifičnost je ezoterija, koja potiče iz vremena antičke
Grčke, a podrazumeva incijacijski prijem kojem mora prethoditi hladnokrvno
ubistvo. Tvrdnju da loši momci rade o papinoj glavi izneo je Nikola Grateri,
jedan od vodećih tužilaca protiv organizovanog kriminala u Italiji. Kažu da je papa Franja svojim reformskim zahvatima ugrozio spregu mafije i crkve, što je
izazvalo veliko nezadovoljstvo u pojedinim klanovima. Više neće moći tako lako
da se pere novac, niti će moći da se obavljaju prljavi poslovi u saradnji sa
lažnim hrišćanima. Što je najvažnije od svega, više se neće ćutati. Što se mene
tiče, ovakav početak “mandata“ novog pape, za svako je poštovanje. Ali nisam hteo o tome. Živica Tucić i Mirko
Đorđević će nastaviti priču u nekoj TV debati. Ja bih nešto drugo.
Kad smo već kod mafije, mnogi od nas pripadaju
generacijama koje su odrastale na kriminalističkim filmovima u kojima su
mafijaši predstavljani dvojako. U većini holivudskih i francuskih filmova iz
šezdesetih i sedamdesetih, predstavljani su u romantičnom svetlu, ali postoje i
brojni filmovi u kojima su predstavljeni surovo- realno, kakvi su zaista bili. Naravno,
uvek sam se divio harizmatičnosti Branda, De Nira, Paćina, Džejmsa Gandolfinija
ili Kristofera Vokena, koju je iznedrio romantičarski filmski ključ, ali
gledajući takve filmove mislim da sam oduvek znao da je to samo film i da takvi
likovi postoje samo na filmskom platnu. Nikada nisam pomislio da je tako u realnom
životu. Taj gamenski buntovnički šarm, prepoznavao sam isključivo kod gradskih
mangupa i danguba, koji nisu imali nikakve veze sa kriminalom. Možda su neki od
njih malo petljali sa lakim drogama, ali to i nije neki kriminal, tako da
otpada. Zato mi je bilo čudno, kada su se neki moji drugari, dok smo bili
klinci, ložili na te mitove o Ljubi Zemuncu i tzv. samurajima beogradskog
asfalta, kao i na sve one treš tekstove o krimosima koje je devedesetih objavljivao
Marić u Profilu. Skoro sam odgledao ponovo „Poslednji krug u Monci“, i to posle
20 godina, i video kako cela ta priča izgleda otužno, da ne kažem jadno. Čak
nije uspela da ga izvuče ni harizmatičnost Dragana Nikolića dok puši žutu Dravu
i zamišljeno sluša Boba Dilana. Ali ni to sada nije bitno. Pravo lice
kriminalaca nam je prikazao Janko Baljak u filmu „Vidimo se u čitulji“. Tu je
apsolutno jasno da Kristijan Golubović nikako ne može biti Stiv Mekvin, niti je
Stiv Mekvin mogao biti Kristijan Golubović. Zato mi se od same pomisli na sve
te stvarne likove posebno gadi. To je ološ i tu stavljamo tačku. Kakve to veze
ima sa filmom? Romantičarski prikaz Stiva Mekvina koji pljačka banku i beži u
Meksiko je samo metafora odmetništva kojom su autori iskazivali svoj bunt prema
(malo)građanskom društvu i ustaljenim normama. Jedan rokenrolerski sentiment
koji samo lud ili glup čovek može bukvalno shvatiti i identifikovati se kao
kriminalac. Mnogi od tih filmskih likova su imali viteški kodeks i svoje grehe
su iskupljali kroz žrtvu, tako što su na kraju filma umirali pošto bi spasili
čast jedne dame ili učinili neko dobro delo. Ukoliko su bili antiheroji poput
Majkla Korleonea iz „Kuma“ ili Džejmsa Konveja iz „Dobrih momaka“ simpatija se
prvenstveno vezivala za Paćina i De Nira, a ne za likove koje su igrali, ali
pre svega za smisao drame ili akcije čiji su učesnici bili takvi likovi. Zato
filmovi nemaju nikakve veze sa izazivanjem nasilja koje se dešava u stvarnom
životu. Kventin Tarantino je nedavno bio meta zbog nasilja na filmu, ali se
vraški dobro branio. Mislim da je društvo, koje optužuje film na taj način,
zaista licemerno. Nasilje postoji od kada je sveta i veka. Istorija
civilizacije je istorija nasilja. Naslilje je deo ljudske prirode koja se može zauzdati. Ne zaboravite da film postoji samo nešto više
od 100 godina. Mafiju nisu izmislile filmadžije, već sistem, a odgajale su je kraljevske
porodice, republikanske vlade, državni kriminalci, korumpirani političari i
doktori, ratni huškači i zločinci, podmitljivo sveštenstvo, tabloidno novinarstvo itd itd...Zato gledajte starije gangsterske i akcione filmove (naravno američke), jer su to realno najbolji filmovi na svetu, iz kojih se može mnogo toga naučiti o životu, politici i pravilima igre.
Uh, odmah se prisetih filma "King of New York"
ОдговориИзбриши...Kakav gotovo romantican tekst :) Podrzavam, pogotovo zavrsni usklik.
Frank White: When the D.A's office investigated the sudden death of Arty Clay, they found that he left a $13 million estate. How do you explain that? There there's Larry Wong, who owned half of Chinatown when he passed away. Larry used to rent his tenements to Asian refuges, his own people, for $800 a month to share a single toilet on the same floor. How 'bout King Tito? He had thirteen-year-old girls hooking for him on the street. Those guys are dead because I don't want to make money that way. Emil Zappa, the Mata brothers, they're dead because they were running this city into the ground.
ОдговориИзбришиRoy Bishop: You expected to get away with killing all these people?
Frank White: I spent half my life in prison. I never got away with anything, and I never killed anybody that didn't deserve it.
Roy Bishop: Who made you judge and jury?
Frank White: Well, it's a tough job, but somebody's got to do it.
Hvala Ves :)
ОдговориИзбришиNisam odavno gledao "Kralja Njujorka" ali to mi je jedan od omiljenih Ferarinih filmova.
http://www.youtube.com/watch?v=m9P8lj7-TBM