понедељак, 16. јун 2014.

Poverljivo iz L.A. - režija: Kertis Henson (1997)




Prema romanu Džejmsa Elroja, reditelj Kertis Henson je u drugoj polovini devedesetih snimio neprocenjivo remek-delo Poverljivo iz L.A. U pitanju je kriminalistički-noir film koji je eksperimentalnom i postmodernom Holivudu iz devedesetih prikazao jedan od modela novog-starog holivudskog rukopisa koji bi trebalo da neguje neka nova generacija filmmejkera. Žanrovski precizan, lepo uslikan, zabavan i uzbudljiv, Poverljivo iz L.A. je stekao kultni status među mnogim mojim poznanicima. Likovi kakvi su Bad Vajt (Rasel Krou), Džek Vinsnes (Kevin Spejsi), poručnik Eksli (Gaj Pirs), rodili su se u mraku bioskopa (Dom sindikata u mom slučaju), na velikom platnu, kao novi (anti)heroji celuloidnog carstva, odnosno kao grešnici koji postaju sveci jedne sulude filmofilske religije koja se krije u paganskom srcu svakog filmofila. Naveo bih još da su sjajne epizodne uloge odigrali Deni DeVito i Džejms Kromvel, dok je Kim Bejsinger odigrala jednu od svojh najvećih uloga.


Los Anđeles 50-ih godina prošlog veka. Trojica različitih pandura, od kojih je svako na svoj način zanimljiv i harizmatičan, rade na jednom komplikovanom slučaju. Ed Eksli, zlatni dečko policije, štreberčina koja je spremna na sve kako bi napredovala, osim na izdaju sopstvenog, visoko moralnog principa o nepotkupljivosti. Bad Vajt je baja koji ima kratak fitilj. Spreman je da zaobilazi pravila zbog pravde, džentlmen je sa traumom iz detinjstva, i retko uspeva da kontroliše svoju nasilnu stranu. Džek Vinsnes je estradni pandur sumnjivog morala, koji igra na kartu populizma, uvek je u potrazi za slavnima i lakom zaradom, ali ga savest u jednom trenutku natera da se pridruži Eksliju i Vajtu u otkrivanju prljavštine liberal kapitalističke hipokrizije u kojoj najbolje uspeva i živi organizovani kriminal.


Zašto je Poverljivo iz L.A. poslednji veliki holivudski klasik? Zato što u sebi sadrži sve ono što predstavlja pravi holivudski film. Dobru priču koja ima glavu i rep, inteligentne i brze dijaloge, zaplet sa preokretima, najveće holivudske zvezde tog vremena, modernost koja se poziva na tradiciju, vrhunsku fotografiju, dobre i loše momke, jednu fatalnu plavušu i magiju koja je potrebna za pravi bioskopski doživljaj. To je jedan od onih filmova koje mogu gledati uvek i koji će se uvek visoko kotirati na mojim filmskim listama obožavanja.

7 коментара:

  1. klasik vaistinu, ali ne bih se zakleo da je poslednji holivudski - titanic, šta god ko mislio, good will hunting, american beauty, šta god ko mislio, requiem for a dream, sin city, vrlo verovatno dark knight i potpuno subjektivno gran torino su takođe u tom društvu

    ОдговориИзбриши
  2. titanik je sjajan, requiem je izvikan (meni je ipak bolji black swan), american beauty je dobar, ali trudio se da pobegne od holivudskog, sin city razbija, good will hunting - nisam oduševljen, dark knight mi bio dosadan, dok za gran torino mogu reći da je filmčina i po. dežurni krivci takođe ulaze u uži kružok. mada, to "poslednji" treba uzeti uslovno, više kao ukazivanje na jedan stil koji izumire.

    ОдговориИзбриши
  3. lepu si temu načeo. dobro, stil ide u skladu s vremenom - šta ne pravi lovu, to se ni ne snima. čak i kad ima stila. uspešnost je tamo uvek vrlo merljiva kategorija. avaj, black swan ne podnosim, a inače za svaki od ovih koji sam pomenuo važi ova tvoja: "To je jedan od onih filmova koje mogu gledati uvek" uz dodatak "i svaki put kao da ga prvi put gledam".

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ne slažemo se samo kod dva naslova. Ne znam da li se sećaš da sam ti nekada pričao kako mi je omiljena zanimacija bila da se svađam na slavama oko Titanika. Bilo je dosta tih fejk alternativaca koji su po difoltu pljuvali Titanik jer je A produkcija, visoki budžet i naravno tada im je Leonardo bio bez veze. Sada ne misle tako jer radi sa Skorsezeom, ali tada je bilo problematično prihvatiti ga. Siguran da će ti mnogi od njih reći i danas da je Titanik smeće, a to je zapravo jedan divan film. :) To znamo ti i ja a ostali će umreti u zabludi.

      Избриши
  4. Sjajan film. Takođe sam ga gledao u Domu sindikata.

    ОдговориИзбриши
  5. L.A. Confidential je meni, između ostalog, veoma drag jer je ušao u treći, izborni predmet mog diplomskog davne 2007. (bila je to istorija arhitekture) gde sam obrađivao Lovell Health House arhitekte Richarda Neutre (kuću koja je jedan od simbola međuratne moderne ili tzv. "internacionalnog stila"), koja u filmu "glumi" rezidenciju zlog makroa :). Spomenuh je negde pre zaključka, kao ilustraciju prožimanja arhitekture i popularne kulture.
    Veliki pozdrav!
    https://www.youtube.com/watch?v=baI0DAlWvzQ

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Odlična priča :) Naučih nešto novo. Inače, arihtektura i pop kultura su poprilično povezane i to bi za ljude tvoje profesije bila zanimljiva tema za obradu.
      Veliki pozdrav!

      Избриши