DILLINGER –
režija: John Milius (SAD) 1973
Danas je nesporno da se Milijusov
prepoznatljiv rukopis iz 1973. godine sa debelim razlogom našao među
remek-delima autentičnih gangsterskih filmova. Priča koja je fokusirana na
sukob dve harizmatične ličnosti, Džona Dilindžera (Voren Outs), državnog
neprijatelja broj 1 i Melvina Purvisa (Ben Džonson) FBI agenta. Ono što ovaj
film uzdiže na pijedestal najvećih američkih kriminalističkih filmova je, pre
svega, njegova vernost tradicionalnom žanrovskom kodeksu holivudskih krimića.
Njegova ukorenjenost u poetike Velmana, Volša, Fulera i Oldriča, kao i
ikonografija karakteristična za američke “tvrde” filmove iz sedamdesetih.
Činjenica da su glumci preuzeti od Sema Pekinpoa, ukazuje da je Milijus
pravoverni sledbenik vizuelne estetike zbog koje pravi filmofili vole američki
žanrovski film. Voren Outs je napravio jednu od najboljih uloga u svojoj
karijeri, Ben Džonson takođe. Pored njih dvojice u filmu još igraju Hari Din
Stenton, Džefri Lujs, Mišel Filips, Ričard Drajfus.
Ocena: (*****) 5
***** remek delo
**** odličan
*** ok
** gledljivo
* katastrofa
STATE OF GRACE – režija: Phil Joanou (SAD) 1990
Gangsterska krimi-drama iz vremena kada nam je
Holivud nedvosmisleno najavljivao da će se ovakvi filmovi sve manje snimati.
Vremena su se menjala, to je bio problem, a Njujork u kojem se odigrava radnja
ovog filma, sve manje je ličio na grad o kojem je pevao Lu Rid. Početak te
promene je nagovešten i u filmu „State of Grace“ Phila Joanoua. Krupni kapital
je početkom devedesetih razorio duh komšiluka istočno, zapadno, severno i južno
od Tajm Skvera. Izvršena je japi-kolonizacija svih onih četvrti koje su
naseljavali živopisni likovi kakve smo mogli da vidimo u američkim filmovima do
kraja osamdesetih. Menjanjem sveta, menjao se i Njujork. Danas su to neke druge
priče.
Šon Pen igra tipa po imenu Teri
Nunan, koji se posle pucnjave u nekakvoj sumnjivoj razmeni kokaina i keša,
posle desetak godina vraća u rodnu četvrt Njujorka, naseljenu zejebanim Ircima
i Žabarima. U jednom zadimljenom keltskom pabu, u kojem se slušaju The Pogues,
sreće svog starog prijatelja Džekija kojeg tumači ultra-talentovani Geri
Oldman. Džeki je alkos-krimos koji za razliku od svog brata Frenkija ima
razvijeniji duševno-moralni sklop. Tačnije, Džeki karakterno nije pizda. On
jeste psihotični ludak, ali ima srce za razliku od Frenkija, kojeg je sjajno
odigrao Ed Haris. Geri Oldman je lik Džekija uspeo da uobliči neverovatno dobro,
i ta uloga mu je bila odskočna daska za njegovu dalju karijeru, jer je u
devedesetim izgradio još nekoliko antologijskih likova. Džeki i Frenki imaju
mlađu sestru Ketlin (Robin Rajt) čija je prva ljubav bio Teri Nunan. Njih dvoje
obnavljaju svoju romansu iz školskih dana, a u međuvremenu dolazi do obrta
koji će učiniti da ovaj film postane zanimljiviji i uzbudljiviji. U pitanju je
jedno od onih dela na čijim temeljima su kasnije, neki drugi autori, gradili
neke druge priče, koje dele sličnu atmosferu i slično geografsko područje (npr.
Mistic River Klinta Istvuda).
Ocena: (****) 4
NIČIJE DETE – režija: Vuk Ršumović (SRB) 2014
Hvaljeni i nagrađivani
film-prvenac Vuka Ršumovića može se još uvek pogledati u beogradskim
bioskopima. U pitanju je drama, rađena po istinitoj priči, o dečaku kojeg su pronašli
lovci u nekoj bosanskoj šumi, negde polovinom osamdesetih. Dečak je odrastao sa
vukovima i bio je potpuno divalj. Nije umeo da priča, nije umeo da hoda, kretao
se četvoronoške i ponašao kao životinja.
Dečaka-vuka, privremeno smeštaju
u lokalni socijalni centar gde ga upisuju u matične knjige, daju mu ime Haris,
a potom ga šalju u specijalizovanu ustanovu u Beograd u kojoj bi trebalo da ga socijalizuju
i uključe u civilizaciju.
Ničije dete jeste jedan od boljih
domaćih filmova snimljenih u poslednjih par decenija. Nisam ljubitelj
filmske estetike iz koje progovara atmosfera domaćih filmova iz osamdesetih, a
koji se bave temom maloletničke delinkvencije i tugaljivim socijalnim osvrtima
na zapuštenu decu. Ume to da bude patetično štivo šlihtarskog impulsa. Ovde
toga nema, jer je autor znao šta hoće, i uspeo je da dočara duh vremena u kojem
se odvijala drama o odrastanju ovog dečaka. Sa druge strane, u dramaturškom
smislu, sve je urađeno sa merom i izbegnuta je svaka mogućnost skliznuća u površnu
patetiku i društveno–politička palamuđenja. Ničije dete je ostvarenje skladnog
saglasja i takoreći združene energije Ršumovića pripovedača i Ršumovića
psihologa, što ga na neki način čini i svojevrsnim delom. Denis Murić je briljantno
odigrao ulogu divljeg deteta kojom se upisao na listu najboljih glumaca među decom
naturščicima. Svojom genijalnom ulogom može bez problema parirati devojčici
koja je kod Hjustona tumačila lik Eni, ili Džejmiju Belu koji je igrao Bilija
Eliota, ili Slavku Štimcu iz bilo koje njegove uloge, koju je onomad odigrao u
SFRJ. Pored Murića (Harisa – Pućka) odlične uloge su odigrali i mladi Pavle
Čemerikić (Žika) kao i Isidora Janković (Alisa). Što se tiče starije ekipe glumaca, moram
priznati da me nisu fascinirali. Neki su nevidljivi, neki uvek isti. Srećom pa
nisu toliko bitni. Glavna zasluga za uspeh ovog dela pripada Denisu Muriću, kao
i reditelju Ršumoviću koji je uspeo da od glavnog nosioca priče izvuče ono
najbolje.
Ocena: (****) 4
ОдговориИзбриши"Nicije dete" je dokaz da je film umjetnost i da izvan autorskog filma postoji tek - roba. Ideja i kreacija su uvijek jaci od novca. Kasa ne određuje nista, ako je srce prazno. Autror, scenarista, glumac i kamera. Dovoljno.
Slažem se Skaramuše.
Избриши