STILL ALICE –
režija: Richard Glatzer & Wash Westmoreland (SAD) 2014
Elis (Alice) je cenjena profesorka lingvistike
na Kolumbija univerzitetu u Njujorku, brižna supuga (muž - Alec Baldwin), majka
troje odrasle dece (Kristen Stewart, Kate Bosworth, Shane McRae). U njen život se
uvlači crv sumnje i zabrinutosti, pošto je posle jednog seminara shvatila, da
pamćenje prestaje da je služi kao ranije. Ubrzo posle toga, prilikom džogiranja,
doživljava epizodu potpune dezorijentisanosti, što je logično navelo da potraži
pomoć medicinskih stručnjaka. Kako bilo, doktori dijagnostikuju Alchajmera.
Njen život se iz korena menja.
Ako ni zbog čega drugog, ovaj film vredi zbog
odlične uloge Julianne Moore (želim joj da dobije Oskara), a u
društveno-socijalnom smislu, zbog osvrta na ljude sa dijagnozom Alchajmera. Ovo
je jedan od onih filmova kod kojih vam nije bitna režija, ko je potpisuje, kako
je kadrirano ili montirano. Naravno, svi zanatski aspekti moraju biti zadovoljeni,
odnosno dobro odrađeni, ali fokus je na priči, glavnim likovima i njihovim
ulogama. Ja takve filmove klasifikujem kao “glumačke“ jer je za njih
karakteristična nevidljiva režija sa neobičnom životnom pričom. Dramaturški,
sama priča pogađa suštinu, a kod gledaoca budi emociju i empatiju, što je
suštinski najvažnije kod jednog dramskog dela. Ukoliko želite da Still Alice
pogledate u bioskopu, imate priliku na FEST-u koji sledi. Sve je lepše na
velikom platnu.
Ocena: Za film (***)
3
Za Julianne Moore (*****) 5
***** remek delo
**** odličan
*** ok
** gledljivo
* katastrofa
BLUE RUIN –
režija: Jeremy Saulnier (SAD) 2013
Dwight (Macon Blair) je bradati, miroljubivi
klošar, krhkog hipsterskog habitusa, veoma svež u vodama beskućništva. Jednog
jutra, pošto ga je pokupila dobronamerna policajka, kako bi mu saopštila da iz
zatvora izlazi ubica njegovih roditelja, život mu se okreće naglavačke. Dwight
je uplašen i željan osvete, ali pokazuje se da nije baš spretan ubica. Kada
svoju nameru ipak sprovede u delo, Dwighta počinje da proganja cela hillbilly
porodica ubice, koja izgleda kao da je ispala iz neke pesme Scotta H.Birama.
Zaplet je zaista obećavajući, ali
na kraju, od svega očekivanog, nije se dobilo ništa vrednije od gledljivog Sundance
trilera koji koketira sa tradicijom američkog on the road/neonoir B filma. Ta njegova opčinjenost uzorima nije primenjena
onako kako je to na pravi način uradio njegov savremenik David Lowery u filmu Ain’t Then Bodies Saints. Čak ni očigledna
namera dekonstrukcije B poetike nije urodila plodom. Film je poprilično
praznjikav, a reditelj Jeremy Saulnier moraće da se pomiri sa činjenicom da još
uvek nije dorastao svojim idolima. Da, mislim na Braću Koen iz rane faze.
Pomalo i na John Dahla. Učenici se ili uzdignu iznad svojih “bogova” ili padnu
u zaborav. Ukoliko se J.S. ne uzdigne nekim narednim filmom, biće zaboravljen.
Ocena: (**) 2
MAJOR – režija:
Jurij Bikov (RUS) 2013
Ima tome nešto više od dve decenije kako su
Aleksej Balabanov i Pavel Lungin najavili i razvijali talas novog ruskog filma.
Zvjagincev i Bikov su im se kasnije priključili i nastavili da rade istu stvar.
Danas su svi, osim pokojnog Balabanova, rado viđeni gosti na svim festivalima autorskog
filma. Major je kod nas prikazan na prošlogodišnjem FEST-u, ali kod mene je tek
ovih dana došao na red, jer mi je jednostavno, u moru drugih filmova, promakao.
U pitanju je potresna slika jednog korumpiranog
društva, tamno lice i još tamnije naličje ljudskog brloga, koji čoveka goni do
granice na kojoj zaboravlja šta znači biti ( i ostati) čovek. Sergej Sobolev
(Denis Shvedov) je policijski major u nekoj ruskoj vukojebini. Pošto su mu
javili da mu se žena porađa, Sobolev kreće ka porodilištu i prilikom nepažljive,
nervozne i divljačke vožnje ubija dete na nekom magistralnom putu. Majka deteta
je svedok ubistva. Sobolev poziva kolege kako bi ga izvadili iz sranja u koje
je upao. Policija počinje da pakuje priču kako njoj odgovara, ali Soboleva
počinje da muči savest.
Pored nekih nevelikih mana, neujednačenosti
prvog i drugog dela priče, Major je ipak dobar film. Žanrovski se može definisati
kao drama u kojoj ima malo akcije, ali u samoj biti je horor koji govori o
tamnoj strani ljudske prirode i izvitoperenom sistemu vrednosti u korumpiranom
društvu. Na neki način, uspeo je da se uzdigne do umetničke istine.
Ocena: (****) 4
Major je odlican film. Rusi su najbolji kada govore o dusi, cim skrenu u recimo ideoloske vode (sto je sklononst Slovena uopste) - spasavaj se ko moze!
ОдговориИзбришиSto se Alca tice...Osetim ga na ramenima (mnogo je poranio)..Murova je dovoljno okata da odigra to.
Odličan Major.
ОдговориИзбриши