Filmofil Skaramuš svojim drugim gostujućim tekstom na Jorgoslovlju pripoveda o delu italijanskih filmskih bogova.
Nekrolog
za Felinija i Bertolučija
NJEŽNI MANIJACI
Federiko Felini i Bernardo Bertoluči svakim svojim filmom
manijakalno su tragali za razlogom koji bi ih uvjerio da vrijedi
zivjeti. Broj filmova koje su snimili pokazuje da je to bio đavolski
težak posao.
Obojica usamljenici. Jedan fetišista, drugi depresivac.
Ali, bez tog zrna (samo)unistenja, koje se kao tempirana bomba krije u njihovim
fantazmagorijama, ne bi bilo slika koje su obilježile film.
Ono sto ove kreativne drakule stilski sasvim ujedinjuje
jeste – renesansni
konformizam. Prisutan u svakom filmu, onoliko koliko ga
ima u Moravijinoj knjizevnosti.
Kod drugih, to bi bio fatalni promasaj, kod Felinija i
Bertolucija to je ispomoc za šetnju po ivici noza. Brada na djecijem licu.
Dojka bez bradavice......
KAD ESKTERIJER I INTERIJER ZAMIJENE MJESTA
Bertolčija interesuju usamljenici, kao sto je on sam. Svi
značajni filmovi koje je uradio govore o samcima, o "vukovima".
Brandov samoubilacki krik/jecaj u "Posljednjem tangu
u Parizu", seks kao spas od samoće, puter namazan na "vrata
raja", sodomija kao bijeg iz nervnog logora...... Poezija bizarnog.
"Luna", antički komad o incestu – žrtvоvаnje materinstva da voljeni sin ne bi ostao sam. Sodoma
i Gomora, koje Bertoluči slika sa mirom onoga ko se preporodio u grijehu.
"Posljednji kineski car", "Mali
Buda"....Komforna čekaonica pred dolazak dželata. Kao kad eksterijer i
interijer zamijene mjesta. Kao zivot u komi, svjestan, a bespomocan....
"Dvadeseti vijek" - freska o istoriji koja jede
ljude. O razlikama koje ih čine usamljenim. Fašizam i komunizam kao stadiji
krajnje samoće u mnoštvu!
Dva prijatelja iz djetinjstva razdvajaju sve moguce
stvari ovog svijeta -
staleži, ideologije, žene, interesi,
karakteri. A zblizava ih tek samoca na pocetku i na kraju zivota, koji
zavrsavaju onako kako su ga i poceli - bezbrižnom igrom uz /opasnu/
prugu.
Bertoluci kao kakav implantolog hirurškom metaforom
spaja dvije (kranje) ideološke obale istorije. Uostalom, šta
ocekivati od čovjeka koji pije "Čaj u sahari"?
INTIMNI PRIŠT
Kako je lijep hedonizam kada ga slika Felini!
Maestro je proveo čitav zivot - u
djetinjstvu. Hvale vrijedan izbor! Arhetipska žena koja promiče kroz njegove
filmove kljuc je za razumijevanje ove (dlakave) planine ega.
Znam i nemam potrebe da dokazujem (ko ne vjeruje - ne
mora) da su te sisate, guzate, mesnate, bokate, siroke, sladostrasne zene...
samo pseudonim iza kog se krije sam Felini!
Umjetnik, inspirisan svojom materom, slika sebe u
"majkama nad majkama" i "ženkama nad ženkama"! ...
Sise za Romula i Rema. Pogled u svoju zensku stranu. U svoj zatomljeni, odnosno
zaleđeni svijet mrtvog erosa...
Svi smo bili u Felinijevim kolima koja se
raspadaju od onanije mladih momaka, dok se njihov prijatelj davi medu epskim
sisama trafikantkinje! Samo, nejasno je ko je tu Felini - sisata ili mladic?
"Amarkord" - cvijet nemira! Poema o uspomeni.
Prišt na najintimnijem mjestu!
Šetao sam sa Mastrojanijem (Felinijevim alter egom)
ulicama "Slatkog zivota", dahtao uz "Osam i po“
i anksiozno obilazio beskrajnu prostoriju sa aktovima u
"Gradu zena"...
Kad libido zamukne, zacvili nostalgija. "Streljacki
vod" violina iza ratnih truba – to je Felini u kreativnoj erekciji.
Maestro je magični realista. "Nemoj imati drugih
bogova osim mene". Citat iz Božijih zapovijesti? Ne.
To je Felinijeva poruka skrivena u snijegu gradića koji
(ne)postoji izvan sjecanja. U kadrovima koji izgledaju kao fotografije na
kojima su isti ljudi, samo sve mlađi.
KRSTONOŠA I SIZIFOVCI
Bertoluči se hrani očajem svojih junaka. On
je hladan kao Marcelov pistolj u "Konformisti", dok se sprema
da ubije učitelja. Nakon pucnjave režiser će pokupiti čaure i staviti ih u novi
revolver...
Bernardo je krstonoša, kao i Felini. Svoje snoviđenje i
nocne more on spokojno nosi, samo sto njegovi sljedbenici zaziru od takvog
mesije, jer im ne obecava novi zivot. Sta vise, ni sam u njega ne polaze
velike nade...
Otuda su njegovi likovi klasični
sizifovci. Uzaludno kotrljaju kamenje uvijek iz pocetka, od nade do
besmisla i nazad...Junaci, koji na putu kroz saharu nastoje da se
pronadju, pa ni zavijani u pijesku ne shvataju da je put bio
nepotreban, vec žele novu šansu za pogibiju..
Ne znam na filmu scenu koja bolje odslikava disoluciju
čovjeka od one u kojoj se ćelava i nabildana glava Muslonijevog sljedbenika
zabija u stomak bespomoćne mačke.
Utroba izbacena na usta ritualne zrtve plivala je cijeli
vijek 20. vijek, kroz sve snimljeno, napisano, naslikano, odsvirano....
SUSRET ZA BOGOM
Felinijevski dječak sa trafikantkinjinih sisa iz
"Amarkorda", koji bi ušetao u Bertolučijev "Posljednji tango u
Parizu", zatekao bi tamo samog sebe. Ali, starijeg i usamljenijeg,
kako vitla penisom umjesto mačem, dok se brani od smrti duše.
Ima li išta prirodnije od Branda iz "Posljedneg
tanga u Parizu" koji sjedi na drvetu „Amarkorda“ i urla
Felinijevski: "Hocu ženu! Hocu ženu!"
Ko nije /pre/gledao Betrolucija i Felinija taj život
shvata rigidno, kao posljednju šansu, kao izbor između pravog i palog anđela.
Ali, kod italijanskog magičnog dvojca (eros i
tanatos) tabui ne
postoje, a Biblija je hedonistička literatura u kojoj Hrist nije
glavni junak, već su to oni koji ga tumače.
„Bog je (krupno) žensko“ – rekao bi Felini, preobucen
u Mastrojanija, i nastavio da kicoški šeta kroz „Slatki život“.
„Igrali smo tango u Parizu“ – odgovorio bi
Bertoluči, zavaljen u rediteljsku fotelju, dok čeka da nadrndani Brando sažvaće
/namazani/ tost na guzi Marije Šnajder.
Skaramuš
Ko nije gledao taj i ne shvata šta je život ;)
ОдговориИзбришиsad ne mogu da izbijem sisatog Felinija iz glave :)
Uvijek sam se pitao kako bi Brando izgledao u Amarkordu? Ili Mastrojani u " Tangu"...?
ОдговориИзбришиVelika vremena (vremena nade, prekretnice i slično) izbacuju velike filmove. Sada živimo u doba sterilnog genocida pa je i umjetnost uglavnom svedena na veliku prehranu - zaborava.
Zagreb je napokon iscitao temu. Tekst je znaci ispunio i tu namjenu. LIjepo je to znati.
ОдговориИзбриши:)
ОдговориИзбришиa i datum je, bogami, znakovit!
:)