Evo jednog mog prikaza koji je 27.02.2011.objavljen na sajtu Trablmejker. Kako se već izgubio u vrtlozima mreže, red je da ga sačuvam i ovde, gde mu je zapravo mesto.
Dok nam naši vlastodršci valjaju
halucinogene bajke, beli svet je objavio da je velika ekonomska kriza završena.
Ovog puta je prošla bez velike depresije, za razliku od one tridesetih godina
prošlog veka, ali svet ne bi bio tako zanimljiv i šaren, kada ne bi postojale
poslednje oaze takvog stanja, koje poput Srbije, dvadeset godina ne izlaze iz
hronične depresije izazvane ekonomskom krizom. Kako je preživeti i kako je
pobediti, sigurno nećemo saznati slušajući raznorazne kriptofilozofe,
analitičare i ostali ološ koji se ne skida sa TV ekrana poslednje dve
decenije. Možda ne bi bilo loše lečiti se (ponovnim) gledanjem nekih filmova
koji tematizuju veliku depresiju. Takve priče deluju umirujuće, iako te rade
adrenalinski, u slučajevima kada ih se dohvati Walter Hill.
“Hard Times” (1975) ili “Gvozdena
pesnica” kako su ga onomad u SFRJ distribuirali, prvi je film Waltera Hilla. U
pitanju je priča o preživljavanju u doba velike depresije, tridesetih godina u
Americi, umotana u oblandu akcionog street fight filma. Glavni junaci su Chaney
(Charles Bronson), misteriozni hobo koji ume da razbija njuške za dolare i
Speed (James Coburn) jedan od najharizmatičnijih “son of a bitch” asova starog
Holivuda. Taj mitski Holivud, u kojem su se pravili najbolji filmovi na svetu, bio
je živ sve dok su u filmovima igrali glumci poput Bronsona i Coburna, i dok su
u producentskim foteljama sedeli ljudi koji su pored novca voleli i filmove.
Kasnije je krenuo sunovrat, ali to je već neka druga priča. Elem, Chaney je
ulični fajter koji se tuče za novac u napuštenim fabrikama, po lučkim dokovima
i ostalim ilegalnim ćumezima koje su držali savremenici Al Kaponea. Speed je
njegov menadžer, inače nepopravljivi kockar, koji kao magnet privlači nevolju,
ali čijem se šarmu i suštinskoj pozitivnosti ne može odoleti. Setite se samo
njegovog (Coburnovog) osmeha. Čak i kada je kod Peckinpaha ubio Bilija Kida,
niste mogli da ga otpišete tako lako. Ovde je upao u nevolju sa lokalnim New
Orleans gazdama, a Chaney će mu biti jedina šansa za izlazak.
Hillovo remek delo je poslednji
film koji je izrekao pesimističku slutnju po kojoj više neće biti prostora za
autentične B filmove. Kao da je osetio da će u budućnosti forma (tehnologija)
biti važnija od suštine (umetnosti). Uostalom, sve možete da proverite sami i
uverite se zašto je Walter Hill jedan od najznačajnijih starozavetnih holivudskih
reditelja. Nije on bez razloga odradio pripravnički staž kod Sama Peckinpaha. To su
bili dani pravog Holivuda čije uskrsnuće s nestrpljenjem očekujem. Hard Times
je obavezno štivo za svakog filmofila.
The Cincinnati Kid, film cija se radnja isto desava u New Orleansu i koja govori isto o gubitnicima samo iz ugla kockara kartasa.
ОдговориИзбришиps
Ocekujem vasu recenziju ovog filma uskoro.
Oliver
Olivere, gledao sam The Cincinnati Kid i mislim da je remek delo. Najbolji film Normana Džuisona i jedna od najboljih uloga Stiva Mekvina. Verovatno ću ga pribeležiti jednom prilikom posle reprizne projekcije. Pozdrav!
ИзбришиTo bih voleo da pročitam. Pridružujem se konstataciji da je Sinsinati Kid remek-delo. Jednom sam ga gledao u Kinoteci dva puta zaredom.
Избриши