Kako bi nam bilo zanimljivije, rešio sam da ponekad
ugostim nekog od filmofila koji imaju šta da kažu o sedmoj umetnosti. Prvi gost
Jorgoslovlja je filmofil Skaramuš koji je napisao jedan originalan i zanimljiv
osvrt na delo dvojice cenjenih filmskih autora.
Pisao: Skaramuš
Kada bismo znali strahotu i težinu laži,
progonili bismo je ognjem prije nego druge zločine.
(Onore de Balzak)
Andrej Zvjagincev - Lars fon Trir:
BRAĆA
PO OSJEĆANJU SVIJETA
Pesimista
i čovjekomrzac.
Nevjernik koji traga za Bogom i manijakalni
depresik koji (možda) želi da ozdravi. Pjesnik beznađa i poeta
cinizma. Ni jedan ni drugi, hvala Bogu, slučajnosti , proviđenju ili kome
već - nisu pronašali to što traže.
Otuda uživamo u zavidnoj količini
filmskih bisera koji ova dva kreativna očajnika izbacuju usred svog umjetničkog
(i ljudskog?) sloma.
Rus i Danac jesu dva najveca filmska autora prve
decenije i po 21. vijeka.
Njihovi parnjaci, odavno vec filmski klasici i
psihoanaliticari unutrasnjeg uredjenja homo sapiensa, jesu Bergman
i Fasbinder.
Šveđanin , preteča Zvjaginceva, u mladosti je izgubio vjeru u sve i nikada je nije
našao. Taj nesigurni filmadžija i teatrolog napraviće poslije pravi
serijal o uzastopnim nervim slomovima u brilijantnom nizu: „Sedmi pečat“,
„ Persona“, „Večernja svjetla“, „Djevičanski izvor“, „Prizori iz bračnog života“...
Trirov parnjak, kolerični i emotivno opaki Fasbinder,
uslikaće umiranje stare Adolfove (pre)potentne kurve i na njenom
raspelu i pepelu nicanje nove Njemačke. Slikajući novi himen stare djeve,
Fasbinder je uslikao dr Dzekila i mister Hajda.
Niska njegovih filmova pravi je šaržer bola, beznađa,
izgubljenosti i preživljavanja: „Strah jede dušu“, „ Brak Marije Braun“,
„Veronika Fos“, „Berlin Aleksanderplac“...
GDJE JE TVOJ BOG?
O čemu priča Bergmanov umjetnički potomak Zvjagincev? Slika obezljuđenost, svijet u kome nema
SAUČEŠĆA, kao potencijalno jedine vezivne karike među ljudima. Rus slika
samoću.
Kao svi
veliki simbolisti, Zvjagincev je mistifikator! Majstorsko uplitanje
metafore, koja čini osnovnu razliku između umjetnosti i banalnog
života, kao i princip „duplog dna“ ili priče u priči,
sve su to ruke i noge velike sage o ljudskom mravinjaku, u
kome niko ne vidi ništa i ne čuje nikoga.
Moćno poigravanje sa pojmom Oca u „Povratku“,
koji je koliko pedagoška poema u stilu Makarenka, toliko i demistifikacija
Biblije, koju će kasnije opet napisati, kao svoja jevanđelja, ucviljeni
sinovi, vjernici naglo nestalog Oca.
Slijedi intimni vatromet izdaje i nesreće zarad
gordosti i samozaljubljenosti u „Izgnanstvu“. Filmu prepunom raskršća
na kojim junaci uvijek skrenu u pogrešnom pravcu. Zapravo, ima li pravog
smjera, a da je ljudski, u umjetnickom jevanđelju
Zvjaginceva?
„Elena“ - slika prosječnu tzv. tranzicionu
porodicu (a sve porodice i države su takve u istoriji) koja
uzima stan netom potjeranih i pobijenih prethodnika. Kreveti mrtvih se
još nisu ohladili, a živi (mrtvaci) već liježu u njih kao pravednici.
Ništa bolje ne odslikava čudovišno banalni svijet
sveden na gole periodične radnje: – „use“, „nase“ i „podase“ - od
dijaloga nesretnog junaka i odgovora sretnog sveštenika u „Levijatanu“:
„ Gdje je tvoj Bog sada?“
„ Moj Bog je samnom, a gdje je tvoj?“
Svako sa svojim Bogom, svako sa svojim mislima, svako
sa svojim bolima, svako SAM..“Levijatan“ nije film o politici. Simbolista ne
pravi takve filmove. To je film o zločinu ljudi protiv sebe.
U filmovima Zvjaginceva ljudi su izolovani, oni su
ostrva sa kojih je moguće samo dovikivanje ili šaputanje umjesto
razgovora. Kafkijanski proces u „Levitijanu“ , nepodnošljiv je čak i sa
ogromnim količinama votke, jer se duša ne može anestezirati bilo kojim
opijatom. Zato što je ona najveći opijat.
Zastrašujuća buka prirode na početku i na kraju “Levijatana“, kao jedinog svjedoka zločina koji ima neprekidni lanac, poput lanca ishrane ili gole reprodukcije, tek je
očaj autora koji zaziva Apokalipsu, u nedostatku primjerenije odmazde.
LAMENT NAD ROBOVLASNICIMA
U najboljem filmu 21. vijeka „Dogvilu“ Lars fon
Trir majstorski pokazuje da ne postoji jasna linija između dobra i zla. Između
robovlasnika i roba. Između istine i pritvornosti. To je film koji
podsjeća čovječanstvo da je promijenilo masu sistema, ali da je najdraži
bio i ostao – robovlasnički.
U tom filmu, snimljenom u studiju, na ogoljenoj sceni,
sve je lažno i sve je „kao“, nema čak ni vrata, ulica, ničega. Samo
glumci (?) gurnuti u formalin slike, u priču o svojim čudovištima
koja obitavaju u njihovim krotkim tijelima.
Ako je film spoj slikarstva, knjizevnosti,
poezije...Ako je stvarno sublimat više umjetnosti , onda je „Dogvil“
naša zastava na Mjesecu.
U tom filmu Nikol Kidmen napokon glumi. I to
dobro. Toliko dobro da je odlučila da nikada više ne glumi u Trirovim
filmovima. Odgovor se krije (slutim) u onome što piše na kraju ovoga teksta.
„Antihrist“ priča o muškom i ženskom svijetu, o dva
potpuno različita koncepta pogleda na život i opstanak, koji su prinuđeni
da se ukrštaju i kaleme. Otuda su najjači dijalozi - koitusi,
a monolozi - međusobna sakaćenja.
„Antihrist“ je toliko jaka metafora da se na nju
čovjek može osloniti, kao na obelisk iz „Odiseje 2001“.
U „Melanholiji“ fanatični depresik Trir priča kako bi
on (čovječanstvo) volio da skonča. Taj film o mirenju sa smrću, ispričan u nizu
banalnih porodičnih odnosa , vizuelni je košmar iz najpotresnijih snova
Van Goga ili Davinčija.
Scene izgubljene gravitacije vode u metaforu koja, na
momente, izgleda kao da se može opipati rukama.
Još na početku vijeka u „Plesu u tami“ Trir je
potresnu socijalnu priču, smještenu u holokaust kasnog liberalnog
kapitalizma, odlučio da prepjeva?!
Zamislite mjuzikl na libreto Dostojevskog. Kao način
da se užas svakodnevice stavi u (morbidnu ) bajku, koja se lakše
može ispričati i maloj i velikoj djeci.
Trir u kamernim scenama, u detalju, pravi svijet koji
na momente nije sa ovoga svijeta.
HIPOTETIČKO PITANJE
Moguće je razložno upitati nakon ovog teksta:
Zašto su te psiho-terapijske seanse toliko važne da bi
ih mora(o)la pogledati i po čemu su , na kraju krajeva, ti filmovi uopšte
značajni?
Moj odgovor će, možda, odbiti neke ljude od gledanja,
ali ga iz ličnog iskustva smatram tačnim:
Zvjaginceva i Trira treba gledati da bi se čovjek
suočio sa svojim demonom i napokon saznao sa koje strane stola ko sjedi.
Šta više čovjek može očekivati od umjetničkog djela?
Skaramuš
nisam gledao dogvil, još uvek. oporavljam se već godinama od breaking the waves.
ОдговориИзбришиnajbolji film XXI veka mi je lunginovo "ostrvo".
dobar tekst. svež.
dogvil kida. obavezno ga pogledaj. ostrvo je takođe masterpis.
ИзбришиVeoma zanimljiv tekst. Mogu reći da se negde slažem sa autorom. Sve što mi se vrzmalo po glavi vezano za ova dva autora ovde je perfektno složeno. Mislim da se zanimljiva analogija može napraviti i između Trira i Bergmana.
ОдговориИзбришиLiki Li
Napisi je Liki Li. Rado cu procitati. Bergman je moje "vjeruju"!
ОдговориИзбришиClan velikog filmskog "četverca".
Meni su Zvjagincev i Trir vec dugo najdiretniji i bez ikakve (samo)cenzure. ZA i PROTIV . Odnosno tjeraju na zauzimanje stava. A to je suština umjetnosti.
Ne umem pisati na takav način. Ja sam gledam i čitam. :)
ИзбришиLiki Li
Ovo je moja teorija:
Избришиnakon inspirativnog filma, knjige, koncerta ili izložbe svako je bar za kratko režiser, pisac, kompozitor ili slikar.
Probaj.
Dobar prikaz, tekst ili esej vezan za filmove, muziku ili knjige cenim po tome da li me je "naložio" da odmah to nešto pogledam, preslušam ili pročitam. Skaramuš me je ovim tekstom ubedio da pogledam i druge filmove Zvjaginceva (gledao sam samo Levijatan i Povratak). Trir mi je odavno jedan od zanimljivijih autora sa velikim A. Bilo je perioda kada sam pokušavao da ga ubijem i nekako ga se rešim, ali sam mu se uvek vraćao. Težak jeste, udara u stomak, ali je jak i potreban.
ОдговориИзбришиI Dogvil kao i Manderlej iza njega su remek dela, ali bih se ipak slozila s Maretom, da je Ostrov (za sada) film 21 veka.
ОдговориИзбриши(ps. postoji nekoliko turskih i iranskih filmova koji su mu vrlo blizu, ali mozda je to vec stvar licnog afiniteta ka turskoj i iranskoj kinematografiji a i pre ce biti da su snimljeni u dvadesetom nego u 21 veku) :)
Ima nekoliko velikih filmova u 21.veku, i svako ih bira prema ličnom osećaju, ali to je druga tema. Kada smo kod Trira I Zvjaginceva, iako sam od Zvjaginceva pogledao samo dva filma, ipak mi je bliži Trir. Od savremenih ruskih autora najviše cenim pokojnog Balabanova, ali mi je uvek zanimljivo kada mi neko otkrije svoje impresije u vezi nekog autora koji na mene nije ostavio toliko jak utisak.
ОдговориИзбриши"Ostrvo" je biseran film, emotivno i duhno, prije svega. Stilski takođe savršen.
ОдговориИзбришиZašto onda "Dogvil"? Zato što nikada nisam vidio mračniji, ciničniji i pesimističniji film o ljudima, a da je tako dobro potkrepljen. Ono sto u zatvorenom prostoru, na sceni, kao u kakvoj šašavoj igri, rade glumci i način na koji Danac razlaže janusno lice ljudi - pa to liči autopsiju, kada patolog vadi dio po dio organa dok ne ostan samo tečnost. Za novu zlu reprodukciju. Takva kontrolu nad radnjom, kakvu pokazuje Trir, rijetko se može vidjeti.