Amin Maluf je rođen
1949.godine u Libanu, a od 1976. živi i radi u Francuskoj. Bavio se
novinarstvom do 1985.godine izveštavajući iz šezdesetak zemalja sveta. Dobitnik
je Gonkurove nagrade, kao i brojnih drugih nagrada za književnost, a od
2011.godine stalni je član Francuske akademije. Rođen je u hrišćanskoj
porodici, govori arapski i francuski, piše na francuskom, a celokupno svoje delo je posvetio
približavanju ove dve civilizacije.
Novi roman Amina
Malufa predstavlja priču o prijateljima koje je spajala duhovnost i
generacijski senzibilitet, a razdvajao prostor opterećen istorijom sa kojeg su
potekli. Nemirni Levant, po mnogo čemu podseća na nemirni Balkan, ali ipak za
razliku od Balkana, nemir je kod njih dijagnostikovan kao hronično stanje.
Ujedno to je i priča o krizi i bespuću savremene civilizacije, koja bespovratno
srlja ka jednoj novoj klanici.
Glavni junak Adam,
pišćev alter-ego, posle mnogo godina provedenih u Evropi vraća se u rodni
Bejrut. Povod za posetu je poziv Murada, prijatelja iz mladosti, koji je na
samrtničkoj postelji, a sa kojim se svojevremeno razišao. Murad je ostao u
zemlji i prihvatio pravila takozvanih “zanimljivih vremena“ iz one drevne
kletve, dok je Adam otišao u Pariz, gde je izgradio karijeru univerzitetskog
profesora i uglednog istoričara, živeći prema vrednosnom sistemu izgrađenom u
mladalačkim danima. Sudbina je dalje htela da stvari krenu nekim drugim tokom,
ali to je bio povod da se jedna stara družina iz studentskih dana okupi posle
toliko godina, izvrši rekonstrukciju svih događaja i proba da podvuče crtu i
sagleda životni bilans svakog ponaosob. Ta družina je nekada, u doba mira i
prosperiteta Libana, odrastala na kulturnim vrednostima Zapadne civilizacije iz
šezdesetih godina, francuskom egzistencijalizmu, čegevarijanskom levičarenju, a
onda je došao rat i nastupile su podele. Susret koji je Adam rešio da organizuje,
posle toliko godina, trebalo je da spoji hrišćanina – skeptika, izgnanog
Jevrejina, bogatog sekularnog Muslimana, liberalnog homoseksualca, radikalnog
islamistu, katoličkog monaha, kao i nekoliko njih koji se nisu mnogo promenili.
Roman je napisan
rukom veštog savremenog romansijera orijentalne estetske provenijencije, koji
iza sebe ima zavidan književni opus (lično izdvajam „Samarkand“ kao jedan od
najboljih romana novije književnosti). Delovi koji su prožeti esejističkim
promišljanjima, besprekorni su, u filozofskom pogledu duboki i veoma zanimljivi. Takva
promišljanja ovom delu daju notu ozbiljnosti. Međutim, postoje određeni delovi
koji predstavljaju slabost ovog romana, a to je prenaglašenost uobičajenih, ili
prostije rečeno, jednostavnih dijaloga. Očigledno je Maluf pisac koji se ne
snalazi najbolje sa dijalozima u kojima bi trebalo da dočara prazan hod jednog
razgovora. Stranice u kojima Adam i Lepa Semi, razmenjuju nežnosti ili
razgovaraju uz jutarnju kafu, ravne su nekim scenama iz naivnih filmova ili TV
sapunica. Ipak, takvim manjkavostima, ako hoćete, možete progledati kroz prste,
jer ćete sa druge strane, dobiti jednu priču koja će vam pomoći da bolje razumete
taj daleki svet, koji se devedesetih događao i u našim dvorištima (mislim na
bivšu Jugoslaviju).
Dodao bih za kraj
da sam sve što nedostaje ovoj knjizi, pre toga pronašao kod Amosa Oza u romanu
„Priča o ljubavi i tami“. Nezgodno je kada se posle jednog genijalnog dela
uhvatite za roman koji ne može da dobaci do istih visina. Da sam ga pročitao
ranije, verovatno bi gledište bilo drugačije.
Pozajmićeš mi Oza ako imaš? :)
ОдговориИзбришиOk.
ИзбришиBIlo bi dobro da se malo poprica na nekoj temi o razlikama nekadasnje i sadasnje knjizevnosti o razlicitim iscitavanjima forme. Recimo romana. Roman je nekada bio EDUKATIVAN u zlatna vremena 19. veka i malo posle toga. Bio je ujedno i zidna novina, i emsto iz kog se ucila sve od istorije do socijalnih desavanja.. Dana je to svedan forma. I jedno i drugo ima svioje drazi...Isto je i u filmu. Imas Fasbindera i Trira. Oba su lovci na duse. A ipak razliciti metodoloski. Ovo jeste forum za ozbiljnu pricu. Ma koliko ja bio neozbiljan.
ОдговориИзбришиSkaramuše, ti započni slobodno, ali ne znam koliko sam ja dorastao tako ozbiljnim temama, mada sam siguran da za razmatranje takvih fenomena, sigurno ima ljudi među čitaocima ovog bloga.
Избриши
ОдговориИзбришиmozda je bolje reci: pre-emotivnost. cak osama.
dezorjentisanost mogu da izazovu i muzika, libido, boje... ovo vise lici na emotivnost.