Retko kada će, u današnja
vremena, bilo koji strastveni filmofil pomisliti da gleda film koji se može
nazvati remek-delom. Koliko god filmova da je odgledao, oduševljavao se, vodio
bližnje sa sobom u bioskop ili organizovao kućne projekcije, zaista mu se samo
nekoliko puta dogodilo da odgleda baš takav film. Kada je autorski film u pitanju,
šanse za bolesna iživljavanja autora nad gledaocima su velike, međutim,
najčešće se dešava da se baš na tom terenu kriju remek-dela koja bi trebalo
otkrivati, i koja nimalo ne zaostaju za osvedočenim klasicima kinematografije.
Takvi filmovi svojom vrednošću zasigurno ulaze u sve buduće filmske enciklopedije.
Na primer “Iza brda” i “4 meseca, 3 nedelja i 2 dana” rumunskog reditelja Kristijana
Munđiua, “Glavom kroz zid” tursko-nemačkog reditelja Fatiha Akina, “Ljubav” austrijskog
reditelja Mihaela Hanekea, “Velika lepota” italijanskog reditelja Paolo Sorentina…I
ima li još takvih filmova? Ima ih, naravno, ali o njima ćemo neki drugi put.
“Zgarišta” (Incendies) kanadskog reditelja Denisa Vilneva, je
takav film, i ovom prilikom ga preporučujem svim prijateljima i čitaocima.
Dosadašnji opus Denisa Vilneva (Denis Villeneuve) je
obogatio modernu kinematografiju sa još nekoliko sjajnih naslova: Polytechnique
(2009), Prisoners (2013) i Enemy (2013). Nijedan od navedenih vas neće ostaviti
ravnodušnim, i siguran sam da ćete prepoznati neobičnu autorsku zrelost i individualnost
ovog reditelja. Po sopstvenom izboru
izdvajam “Zgarišta” (2010) kao nešto posebno u odnosu na pomenute filmove.
Naime, u pitanju je jedna moderna tragedija, koja se delom oslanja na poznati
antički mit, kao i na suštinsku dramsku poetiku antičkog modela. Prvo što pada
u oči u ovom filmu, to je neefemernost njegovog sadržaja, jedna vanvremenska
priča koja je ispričana jednim delom u Kanadi, a većinskim delom na Levantu,
dok je isto tako mogla biti ispričana i na Balkanu, baš na ovim našim
prostorima. Međutim, od naših autora niko nije umeo da napravi nešto slično.
Brat i sestra, blizanci, Simon i Žan
Marvan, posećuju notara koji otvara testament njihove preminule majke Naval
Marvan. Majka je tražila da je sahrane golu, leđima okrenutu prema suncu i
svetu, bez ikakvog natpisa na nadgrobnoj ploči, “kako priliči onoj koja nije
bila u stanju da ispuni svoje obećanje”. Tom prilikom blizanci dobijaju dve
koverte. Jedna mora biti predata njihovom ocu, koji je za blizance odavno bio predstavljen
kao pokojni, dok druga koverta mora biti predata njihovom bratu, za kojeg nisu
znali da postoji. Kada ispune zaveštanje moći će da je sahrane na uobičajen
način i da se na nadgrobnoj ploči napiše njeno ime. Blizanci shvataju da je
njihova majka imala prethodni život i prošlost koja krije velike tajne.
Film je besprekorno režiran i to
je ono što se nesumnjivo primećuje od prvog do poslednjeg kadra, dok je u
glumačkom delu superioran u svakom smislu. Belgijska glumica Lubna Azabel, koja
je odigrala ulogu Naval Marvan je apsolutno briljantna. Ona nosi ceo film na
svojim plećima i to radi na način koji je poznat samo najvećim glumicama na
svetu. Takođe, u ulogama blizanaca sjajni su Melisa Dezermo Pulin i Maksim
Godet, kao i Remi Žirard u ulozi notara. Da biste otkrili kakve tajne nose
pisma Naval Marvan, odgledajte ovaj snažan film, koji će vas razbucati kao
dobra knjiga, i posle nemira i emotivnog naboja naći ćete onaj olimpijski
spokoj koji, kako je rekao Danilo Kiš, čini vrednim ono što je vredno.
U mom slučaju, "Enemy" je pokrenuo Vilnev-maraton, tako da sam se upoznao i sa svim ostalim dugometražnim ostvarenjima ovog Kanađanina. Vrlo dobri su mu i prvenac "Un 32 août sur terre", kao i "Maelström", koje nisi spomenuo u tekstu. Zaključio sam da je u pitanju čovek vešto barata rediteljskom palicom, bilo da snima autorski, holivudski ili film po istinitom događaju. :)
ОдговориИзбришиNikola, pomenuo sam samo one koje sam gledao. Hvala ti u svakom slučaju što si mi skrenuo pažnju i na ova dva ostvarenja. Da li su to eksperimentalni ili igrani filmovi?
ИзбришиPretpostavio sam razlog nespominjanja. :D U pitanju su igrani filmovi, u kojima reditelj eksperimentiše tek toliko da ih izdvoji od sličnih. Prvi je nešto nalik romantizovanoj dramediji, neobičnoj po tome što radnja počinje 31. avgusta, a nastavlja se 32, 33... itd. sve dok u jednom trenutku konačno ne počne i septembar. A "Maelström" ima bizarnog naratora - poluiskasapljenu ribu u nekoj kolibi kao iz mračnog nordijskog mita, dok priča počiva na igri (tj. igrama) slučaja u prividno savršenom životu jedne mlade i uspešne žene. Vilnevovi radovi su dosta različiti, ali svaki je zanimljiv na svoj način. :)
ИзбришиDeluje zanimljivo. Proveriću tih nekoliko Vilnevovih ranih radova, a bogami i još nekoliko filmova koje sam otkrio na tvom blogu koji je jedan od originalnijih filmskih blogova kod nas. :)
ИзбришиHvala na komplimentu. :)
ИзбришиTo je neoboriva činjenica! Pozdrav
ИзбришиMalo off-topic - aj pogledaj "Boyhood" (ako vec nisi), mislim da ce da ti "legne" :)
ОдговориИзбришиTo pod obavezno. Mislim da će biti u bioskopima posle Slobodne zone. Pozdrav :)
ИзбришиSvi se ponekad tako osecamo.
ОдговориИзбришиDobar film. Tezi od mene...
ОдговориИзбриши"Zarobljenici" su mu dobar film. Odlicno poznavanje zanra i nadogradnja. Od ovog filma Tarantino bi napravio vestern,a Vilnev pametno bira psihološku dramu uz miris Linča.
Odličan je. Pogledaj i druge njegove filmove. Tip je ozbiljan autor.
Избришиgledala sinoć film bey teksta svaka čast nemam reči utisak će me dugo držati
ОдговориИзбришиПретенциозан!
ОдговориИзбриши