Film Vrane su jedan od relevantnijih klasika
Crnog talasa, koji i posle toliko godina ostavlja utisak autentičnog remek-dela
kinematografije koja više ne postoji. Koliko god su se brojni filmski autori na
ovim prostorima, poslednjih dvadeset-trideset godina, trudili da naprave novi
bum domaće kinematografije, i iznedre nešto što bi ih posebno izdvojilo, nisu uspeli
da se primaknu revolucionarnom ekskluzivitetu koji predstavljaju klasici Crnog
talasa.
Vrane su skriveni biser, koji je zbog
distributerske nemarnosti ili neznanja, zbog subverzivnog potencijala i autsajderskog
stava, i dalje daleko od mogućnosti da se sa njim upozna šira publika. Poznajem
puno filmofila i ljubitelja domaćeg filma koji još uvek nisu pogledali ovaj
film, a upoznati su sa njegovim kultnim statusom među umetničkim svetom. To
govori o nemarnosti jedne države prema delima koja pripadaju nacionalnoj
kulturi. Vrane su zapravo Almodovar pre Almodovara, i ako ni zbog čega drugog,
zbog toga zaslužuju posebno mesto u jugoslovenskom filmu.
Priča o bivšem bokseru Đuki (Slobodan Cica
Perović) koji se sa sumnjivim tipovima i promašenim marginalcima smuca po
gradskim i prigradskim rupama i bircuzima, pokušavajući da opstane u svetu koji
ga odbacuje. Prati ga trio amatera iz provincijske lutajuće pozorišne trupe
(Milan Jelić, Seka Sablić, Ana Matić) i bolesna majka koju igra čuveni
naturščik Jovanka Kotlajić (Sine Bane, šta sada studiraš?). Oni tumaraju kroz kanalizaciju društvenog sistema,
kroz kaljugu velegrada, u kojoj žive sve same protuve i nedovršeni građani. Poput
vrana koje kljucaju šta stignu i gde stignu, pokušavaju da odbrane i osmisle
sopstvenu egzistenciju, bez ikakvih moralnih skrupula, bez ikakvog sistema
vrednosti. Za njih je svet koji ih odbacuje veliko đubrište i deponija
istrošenih snova. Tamo ne nalaze ništa, osim užeglih zalogaja ništavila. Cela
priča je obojena beketovsko-bunjuelovskim apsurdom i to je ono što joj daje
jednu vrstu živosti koja kod gledaoca budi intelektualna čula i vodi ga do
zaključka da upravo gleda jedan genijalan film.
Gordan Mihić i Ljubiša Kozomara su autori koji
su napisali scenario za filmove Kad budem mrtav i beo Živojina Pavlovića i
Bubašinter Milana Jelića, koji se uz Vrane mogu smatrati njihovom (svetom)
trilogijom.
Slobodan Cica Perović je bio genijalan glumac. Da li si gledao možda "Drveni sanduk Tomasa Vulfa"?
ОдговориИзбришиGledao sam Drveni sanduk Tomasa Vulfa prvi put kada sam bio poprilično mlad i zelen i to je bio neki ponedeljak jer su tada na starom RTB davali TV drame. Onda sam ga našao na Jutubu pre nekoliko godina i ponovo ga pogledao. Sjajan tv film, bio sam oduševljen. Pogotovo što sam tada saznao da je scenario pisao Danilo Kiš što mi prilikom prvog gledanja nije ništa značilo. Inače, tu su razbili i Cica Perović i Zoran Radmilović.
Избриши
ОдговориИзбришиMihic je najbolji srpski filmski scenarista i mozda najbolji na podrucju stare zemlje.
Cico Perovic bjese mocan . U to doba glunac se prilagođavao ulozi, a nije se uloga prilagođavala glumcu. A tek stil!
Ja ili..?
ОдговориИзбришиSve su to bratski portali. Bio sam na filmofilima...:)