Na samom početku mi se učinilo da je Sedmi
pečat previše zastareo. Međutim, kako je vreme odmicalo i kako se radnja dalje
odvijala, samim poentiranjem na kraju imao sam osećaj da sam učestvovao u
nečemu u čemu je vredelo učestvovati. Uostalom, ne volim kada kritičari neko
umetničko delo proglase zastarelim. Tu mi odmah nešto zasmrdi na pomodni
kritičarski elitizam. Možda nije u duhu vremena, ali sigurno nije zastareo, jer
se na filozofski način bavi večnim temama i metafizičkim pitanjima života i
smrti, Boga i vremena, dobra i zla. Sa tog aspekta bi mogli Ilijadu i Odiseju,
Anu Karenjinu, Majstora i Margaritu da proglasimo zastarelim u odnosu na romane
Harukija Murakamija, ali to ne znači da su Murakamijeva dela vrednija od
pomenutih “zastarelih“ dela. Bergmana su mnogi kritičari i teoretičari
prozivali kao mistifikatora, precenjenog megalomanskog samoreklamera, autora
koji eklektično plovi podražavajući Renoarovu poetiku, Strindberga i frojdovsku
psihoanalizu, međutim isti je ostao i opstao kao jedan od bogova evropskog (i
nordijskog) filma. Danas sa njim mogu polemisati živi autori na isti ili sličan
način na koji to rade Vudi Alen, Lars Fon Trir, ČenVuk Park.
Što se tiče same forme film je alegoričan, antikomercijalno
opredeljen, sugeriše tradicionalizam neme epohe i naglašenu likovnost kadrova
koji podsećaju na slike Hijeronimusa Boša i Goje. Inače, Bergman je za ovaj
film inspiraciju dobio kada je video sliku čoveka u igri šaha protiv smrti u jednoj
srednjovekovnoj crkvi nedaleko od Stokholma.
Priča prati viteza Antoniusa Bloka koji se sa
svojim slugom-štitonošom vraća iz krstaških ratova u kugom opustošenu Švedsku.
Na tom putu preispituje vlastitu veru, postojanje Boga i pokušava spoznati
smisao života. Kroz njegov lik govori Bergmanova fasciniranost Serenom
Kjerkegorom, tako da nimalo ne čudi što su mnogi u Blokovim kolebanjima i
premišljanjima, prepoznali osnove filozofije egzistencijalizma čija je preteča
bio Kjerkegor. Religiozna strana priče vezana je za Bibliju-Otkrovenje, po
kojoj sedmi pečat označava početak apokalipse. Antonius je umoran od rata,
vraća se kući bez ikakvih iluzija, ali usput saznaje da je smrt došla i po
njega. Ispred njih je šahovska tabla i čeka ih nekoliko partija.
Cista poezija. A dobra poezija ne moze da zastari...Do danas, a omatorio sam, nisam vidio bolji vizuelni priakaz smrti. Njeno "uosobljenje". Da ovaj film nije snimljen u crno-bijeloj tehnici, nikada ne bi bio tako dobar.Bergman je psihoanaliticar, kao i Fasbinder ili danas "ludi Danac". Pisao sam o tome bas sa Anamnesis i nekim od ekstra filmofila, i uvijek mi se cini da covjek ne kaze dovoljno. Ali, sve generacije filmoljuba moraju na kauc kod tate Bergmana!
ОдговориИзбришиSlažem se Skaramuše, a sećam se tvojih tekstova o Bergmanu. Bili su veoma inspirativni.
Избришиvolim dobre filmske komentare
ОдговориИзбриши