четвртак, 31. јануар 2013.

Sixto je svetac


Searching for Sugar Man-Malik Bendjelloul (Sweden/UK)2012

 “Razlika između mistika i svetaca? Prvi se zadržavaju samo na unutrašnjoj viziji; drugi je praktično ostvaruju.” (Emil Sioran) 


Priča o Sixto Rodrigezu je jedna od najčudesnijih priča, koja ulazi u pop kulturu poput bajke, sa zakašnjenjem od 40 godina. Tako je izgleda trebalo da bude, inače ne bi bila takva kakva jeste. Sixto poput junaka jedne svoje pesme nije morao samo da plati, već je morao da preplati. Sada kada smo svi saznali ko je Sixto, možemo se diviti njegovoj muzici, njegovom životu, njegovom karakteru, ali ne smemo smetnuti sa uma da je taj čovek predugo gazio po trnju i živeo u ognju detroitskog blue-collar geta, i da je tek zahvaljujući fanovima iz Južnoafričke Republike i ovom fantastičnom filmu izašao iz nezaslužene dugogodišnje anonimnosti, što povlači za sobom dodatno poštovanje prema liku i delu ovog sjajnog čoveka. 

“U potrazi za Šugar menom” je priča o zaboravljenom kantautoru meksičkog porekla iz Detroita, koji u Americi nikada nije uspeo da napravi karijeru. Surovost tržišne muzičke industrije je ovog uličnog pesnika odbacila početkom sedamdesetih i ostavila ga da tavori po uglovima radničke četvrti gde je radio teške fizičke poslove, ne bi li preživeo i prehranio svoje tri ćerke. Posle drugog albuma napustio je aktivno bavljenje muzikom, a onda je neko pustio buvu da se ubio na sceni i to je bio privremeni kraj za Sixta Rodrigeza kao muzičara. Međutim, igrom slučaja njegove ploče odlaze baš tamo gde je trebalo da odu. Pravo u Cape Town, tadašnji epicentar kolonijalnog belačkog rasizma. Tamo su sedamdesetih stasavale generacije zahvaćene liberalnom kulturom i pogledom na svet koji se dosta razlikovao od pogleda njihovih očeva. Polako se zahuktavala borba protiv Aparthejda. Pesme Sixto Rodrigeza sa društveno angažovanim tekstovima bile su podesan saundtrek za proteste i buđenje liberalnog dela Južnoafričke Republike. Sixto tamo postaje bog. Popularniji je od Stonsa i Dilana, ali o njemu niko ništa ne zna. Misterija je krenula da se produbljuje, tako da su i tamo prihvatili priču o Sixtovoj smrti. Polovinom devedesetih dvojica velikih fanova kreću u potragu za Šugar Menom i dešava se čudo koje je Malik Bendjelloul majstorski upakovao u ovaj vrhunski dokumentarac koji kod gledaoca pokreće jedan katarzičan emotivni cunami koji vredi “za sve pare”. Izašao sam iz bioskopske sale kao ponovo rođen. Otkrio sam još jednog heroja. Rodrigez nijednog trenutka u životu nije očajavao. Prihvatio je život onakav kakav jeste. Sa stilom je odgajao svoju decu, sa stilom je gazio kroz sve životne nedaće, sa stilom je prihvatio i nove okolnosti. Skromnost koja ga krasi je gotovo monaška, a u današnja vremena u kojima je čovek čoveku vuk, čak i nepojmljiva. Zbog svega što sam video u tih 86 minuta, po izlasku u prijatno novobeogradsko veče, ispred Sava centra pripalio sam cigaretu i rekao boljoj polovini kratko i jasno: “Sixto je svetac”.

Odgledajte film i shvatićete zašto.


4 коментара:

  1. Mora da je u bioskopu to sve delovalo još efektnije, ali ja sam i kod kuće posle filma ostala zatečena iako sam pročitala o čemu se radi. Film je fenomenalan! Osmeh na licu, ali i suze... tu je sva istina i suština koju nisam u stanju da pretočim u reči. Odgledala sam film pre nekoliko dana, ali utisak je i dalje jak, priča toliko neverovatna da me svaki put iznova zapljusnu jake emocije kad se setim.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Upravo tako Romi. Osmeh i suze. Meni je drago što sam ga odgledao u bioskopu. Vrebao sam priliku da ga odgledam još od letos kada sam našao soundtrack, ali sam uspeo da ga sačekam na pravom mestu.

      Избриши
  2. Drago mi je da ti se dopao.

    Pretpostavljam da si video vest od sinoć - uskoro stiže i novi album! :)

    http://www.uncut.co.uk/searching-for-sugar-man-star-rodriguez-to-record-third-album-in-june-news

    ОдговориИзбриши