Posle nekoliko odličnih filmova Pavela Lungina (Taksi
Bluz, Ostrvo, Dirigent, Car) činjenica je da susret sa novim delom ovakvog
autora povlači za sobom izvesna očekivanja. Ono što je odmah uočljivo je
spremnost za eksperimentisanjem, menjanjem žanrova, stavljanjem akcenta na
složenost priče, fuziju opere i filma, kao i vanserijsko obrazovanje jednog
pravog umetnika klasicističkog kova. Novi film nam donosi večnu faustovsku
priču baziranu na istoimenom Puškinovom literarnom predlošku i operi Pjotra
Iljiča Čajkovskog, koju su zajedničkim snagama napisali Lungin i Dejvid Seidler, scenarista filma The King's Speech.
Priča počinje povratkom operske dive Sofije Mejer
(Ksenija Rapoport) u Rusiju, koja je napravila uspešnu karijeru na Zapadu kada
je napustila SSSR. Sofija se vraća kao velika zvezda sa namerom da u svom
nekadašnjem pozorištu postavi operu „Pikova dama“ P.I. Čajkovskog. Kao tetka
mlade operske pevačice (Marija Kurdenevič) koja je u vezi sa ambicioznim
tenorom Andrejom ( Ivan Jankovski), Sofija odlučuje da sestričina dobije ulogu
Lize, dok je uloga Hermana bila namenjena afirmisanom operskom pevaču, prvaku
te operske kuće. Andrej ne može da se pomiri sa tom činjenicom. Kao lik koji
pati od kompleksa “golje“, na sve moguće načine pokušava da dokaže Sofiji da je
on rođen za ulogu Hermana. Njegova opsesija poistovećivanja sa likom Hermana,
kao i želja za uspehom i slavom, vode ga u ludilo u kojem sa velikim
zadovoljstvom učestvuje i destruktivna Sofija. Strast je udica na koju se hvata
ljudska duša i adut u rukama đavola kada počinje svoju igru sa čovekom.
Iako na momente film ima problema sa ritmom, to nije
umanjilo njegovu vrednost. Precizna i čista režija sa upečatljivom fotografijom, diskretnom pozorišnom ikonografijom, daju poseban estetski ugođaj. Napetost i mračniji
deo priče dele atmosferu i poetiku sa filmom Black Swan i po tome bi ga, na neki način, mogli posmatrati kao “mlađeg
brata“ pomenutog filma Darena Aronofskog. Lungin je od glumačke ekipe uspeo da izvuče više
od maksimuma. Uverljivost kojom su Ksenija Rapoport, Ivan Jankovski i Marija
Kurdenevič odigrali svoje uloge, opravdava školski metod Konstantina
Sergejeviča Stanislavskog. Pored navedenog, ovo je film koji govori i o onoj divljoj,
demonskoj strani umetničkog stvaralaštva, tog drugog lica koje zahteva strast i
žrtvu te strasti, kako bi se smisao priče zaokružio. U svakom slučaju Pikova dama je film vredan pažnje i
vašeg vremena.
Odlican film. Lungin je sjajan primjer autorskog filma, jedinog moguce filma za mene , a da nije ZIP (zabava i propagnada). Poetican, stilski jednostavan, ali "slikovan". Vidi se da mu je Tarkovski zemljak! :))
ОдговориИзбриши