Vislava Šimborska, poljska pesnikinja, ali i
nobelovac, krajem 60-ih pisala je u jednom krakovskom književnom časopisu
prikaze knjiga pod nazivom „Neobavezna lektira“. Kasnije su ti brojni prikazi
sakupljeni i objavljeni u jednoj knjizi. Taj fenomen pod nazivom „Neobavezna
lektira“ izbor je svakog slobodnog čitaoca na svetu. Svaki knjigoljubac u svom
čitalačkom iskustvu uspeo bi da sklopi svoju kolekciju „neobavezne lektire“.
Lično, uvek sam bio skloniji knjigama koje nisu bile obavezne, i koje nisu baš
svi čitali. S druge strane, bio sam sumnjičav prema delima koje mi neko gura
pod nos. Knjiga „Tajne veze“ Đorđa Matića ne spada u takve knjige. Hoću reći, nije
je pratila agresivna reklamna kampanja, i sasvim slučajno sam došao do nje. Međutim,
nije slučajno to što ovaj mali osvrt započinjem pesnikinjom Vislavom Šimborskom.
Đorđe Matić je prvenstveno pesnik, a pored toga publicista i muzičar. Možda je
još nešto, što nam još uvek nije poznato, ali u svakom slučaju je intelektualac
koji sebe ne ograničava uspostavljenim poretkom stvari, i koji hrabro promišlja
pojedine oblasti izlazeći iz šablona i diskursa urbano-ruralno. Možemo se
složiti sa njegovim stavom i sentimentom kojim ga potkrepljuje ili ne, ali u
svakom slučaju je za poštovanje. Što
reče Muharem Bazdulj: „Đorđe je čovek koji ume da se divi.“ Ovo je zbirka
esejističke poetične proze o muzici, tajnim kulturnim vezama, ali i o jednom
vremenu i neposrednom ličnom iskustvu autora u tom vremenu. Priča o nekim od
najvećih imena jugoslovenske scene, koju autor promišlja iz egzila, na osnovu
doživljaja i susreta sa nekim od „bogova“ te muzike (Štulić, Bregović,
Đorđević). I dok piše o njima, on zapravo piše i o sebi, dok nam kroz digresije,
kao vrhunski erudita mandićevskog kova (mislim na Igora Mandića), otkriva lepotu
neosvojenog duhovnog prostranstva. Tu su takođe i priče o Arsenu, Aznavuru,
Okudžavi, Visockom, Majlsu Dejvisu, ali i one priče o stvaraocima takozvanih lakih
nota, koje mogu prilično zbuniti, ali i iznervirati „urbane rasiste“. Pitaće se
verovatno mnogi, otkud to da ovakva ličnost, pridaje važnost takvim “trivijalnostima“.
Pored eseja iz ove knjige, preporučio bih i Matićev
tekst „Ja nemam drugi dom“ (o fenomenu emisije „Nikad nije kasno“) iz časopisa „Moderna
vremena“. Ovde autor zalazi na teren folka, ali nikako u maniru nametnutog
hipsterskog razumevanja drugosti i pravljenja od toga nekakvog novog hedonističkog
kulta, već više kao montenjovski mudri posmatrač, slobodan kao ptica i bez ikakvih
predrasuda. Makar sam ja sve to tako doživeo. Ako grešim, nemojte da me
demantujete. Pustite me da živim u svom doživljaju, a vi gradite svoj lični. To
je sloboda prilikom odabira „neobavezne lektire“.
Нема коментара:
Постави коментар