POSETA – režija: M. Night Shyamalan (SAD) 2015
Ne spadam u filmofile koji su
oduševljeni dosadašnjim filmskim opusom Em Najta Šajamalana (M. Night Shyamalan),
i bilo mi je teško da sednem i nateram sebe da pogledam ovaj film, ali moram
priznati da se nisam pokajao, jer ovo je prvi njegov film koji je na mene
ostavio skroz pozitivan utisak. U pitanju je jedan od onih “intelektualnih
horora” za koje, tvrdokorni obožavatelji i poznavaoci ovog žanra, nemaju puno
razumevanja.
Tajler i Beka su brat i sestra. Beka je malo zrelija tinejdžerka,
dok je Tajler u ranom pubertetu. Oboje su simpatični klinci, sa interesovanjima,
koja ih izdvajaju od većine druge dece. Beka se zanima za video radove, Tajler
za rep muziku i poeziju. Njihova majka, sa novim dečkom odlazi na
krstarenje, i koristi priliku da decu uputi kod babe i dede u neko malo
mesto, kako bi se konačno upoznali. Razlog njihovog okasnelog upoznavanja vezan
je za prekid kontakta njihove majke sa svojim roditeljima, koji su se protivili
vezi koju je nekada, u mladosti, imala sa Tajlerovim i Rebekinim ocem. Posle
mnogo godina uspeli su da se povežu preko interneta i deca konačno odlaze u
posetu. Već prve večeri počinju da se dešavaju čudne stvari u kući, i horor se
lagano uvlači u priču.
Šajamalan je primenio dokumentaristički pristup,
tako što je priča ispričana kroz Bekinu kameru i njenu strast prema video
radovima. Ona i Tajler snimaju amaterski dokumentarac o poseti koja se pretvara
u noćnu moru. Moram priznati, da sam se u par navrata naježio od straha, u onih
nekoliko iznenadnih scena, čiji je horor efekat prilično uspešan. U svakom slučaju
Poseta je jedan od zanimljivijih filmova koji se mogu pogledati među
ovogodišnjim ostvarenjima i Šajamalan je, što se mene tiče, dobio kredit za
sledeće ostvarenje.
Ocena: (***) 3
***** remek
delo
**** odličan
*** ok
** gledljivo
* katastrofa
THE END OF THE
TOUR – režija: James Ponsoldt (SAD) 2015
Nisam ništa znao, niti sam išta
čuo o ovom filmu, sve do pre nekoliko večeri, kada sam slučajno naleteo na priču
o piscu Dejvidu Fosteru Volasu. Video sam da su neki naši izdavači preveli par
njegovih knjiga, a do čoveka sam slučajno došao, čitajući neke tekstove i intervjue
sa genijalnim američkim piscem Džonatanom Frenzenom, kojem sam posle romana
Korekcije stavio carsku krunu kada je u pitanju savremena proza. I tako sam,
zahvaljujući Frenzenu, otkrio Dejvida Fostera Volasa o kojem je Dejvid Lipski, novinar
magazina Rolling Stone, napisao knjigu po kojoj je Džejms Ponsold snimio ovaj
film.
U pitanju je jedan od onih Sundance filmova, u kojima se puno priča i koji
nisu filmični kao pravi filmovi. Hoću da kažem da to nisu filmovi kakve su
pravili Hičkok, Pekinpo ili Skorseze, već više podsećaju na TV drame i niskobudžetne
video radove, koje voli pop publika sa intelektualnim ambicijama. Da se
razumemo, nije to samo po sebi loše, nekada, kao u ovom slučaju, može biti i odlično.
Zato što je ovo priča koja miriše na književnost, koja ima stvarne junake, koja
razmatra ulogu savremenog pisca i zamku popularnosti. Dejvida Fostera Volasa je
odlično odigrao Džejson Sigel (Jason Segel), dok je Džesi Ajzenberg (Jesse Eisenberg)
standardno isti - za neke odličan, za neke nepodnošljiv. Režija je nevidljiva i
nenametljiva, scenario pametno napisan, priča dirljiva, saundtrek odličan ( R.E.M,
Tindersticks, The Magnetic Fields, Felt, Brian Eno, Pavement, Pulp, Alanis
Morissette). Posle odgledanog filma, zadovoljno sam konstatovao da ću sigurno
potražiti knjige ovog zanimljivog lika, koji po po mnogo čemu, podseća na onog
nesrećnog Selindžerovog Simora.
Ocena: (****) 4
CHARLEY VARRICK – režija: Don Siegel (SAD) 1973
Jedan od bisera žanrovskog tvrdokornog filma
iz sedamdesetih, u režiji najamblematičnijeg holivudskog reditelja tog vremena,
koji je sebe, sa punim pravom, smatrao poslednjim od nezavisnih ("The Last
of the Independents"). Don Zigel je svojim prethodnim filmom Prljavi Hari
iz 1971. godine, pokrenuo lavinu negativnih reakcija posthipijevskih
holivudskih liberala, koji su ga proglasili fašistom i seksistom. Naravno da su
ovakve etikete još tada, pored idiotizma, razotkrile i totalitarni impuls levice,
nagovestivši vremena koja dolaze, a koja danas kao posledicu imaju diktaturu
političke korektnosti. Zato je gomila novih filmova teško sranje. Zato su umrli
i Holivud i evropski film.
Čarli Verik sa svojom bandom pljačka
malu banku u nekoj američkoj zabiti. Pored regularnog novca koji se nalazio u sefu,
pokupljen je i prljavi novac koji je mafija prala preko šefa banke i nekih
krupnijih sistemskih igrača. Čarli je na meti policije i mafije, međutim
njegova umešnost i nošenje sa problemom upadanja u klopku, zaista ga čini
poslednjim od nezavisnih. Čarlija je odigrao Volter Matau (Walter
Matthau) dok je negativca Molija odigrao sirovi Džo Don Bejker (Joe Don Baker).
Ocena: (*****) 5
Jedini Šajamalanov film koji sam gledala je "The Village" i iskreno mi se dopao, ne znam sta je kritika pisala, pa eto ako nisi do sad, probaj. (Prva stvar je da nije horor kao sto je neki trejler sugerisao)
ОдговориИзбришиOstavih svoje utiske na forumu pre nekoliko godina: http://www.fijmovi.com/twinpeaks/viewtopic.php?f=6&t=2581
Gledao sam The Village i nije mi, koliko se sećam, ostavio neki utisak. Ali drago mi je što si me podsetila na činjenicu da dugo nisam posetio adresu na kojoj smo se lepo družili. :) Vidim da se još uvek tamo nešto dešava. Vreme foruma pre fejsbuka bilo je mnogo kvalitetnije za boravak na mreži. Nije bilo kakofonije kao danas.
ИзбришиCini mi se da se taj film svideo samo meni ;D Inace mi samo ime rezisera nista nije znacilo nista u trenutku gledanja.
ОдговориИзбришиFijmovi su tu sve vreme, mada smo i tamo malo tisi nego pre; ja sama nisam pisala o toliko dobrih ili zanimljivih filmova koje sam gledala u poslednjih dosta godina, ali nadokadjujem to polako; (aktivirah se u poslednje vreme i na svom blogu sa filmovima koje gledah ove godine. Ali moje mesto je uvek slabo poseceno ;))